به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شاخص قیمت مواد غذایی فائو (FFPI) در مارس 2024 به 118.3 واحد رسید که 1.3 واحد (1.1 درصد) نسبت به ماه فوریه 2024 افزایش داشت. محصولات موثر بر شاخص عبارت بودند از روغن‌های گیاهی، محصولات لبنی و گوشت؛ از سوی دیگر غلات و شکر اثر منفی در رشد شاخص داشتند.

این شاخص، اگرچه اولین صعود را در ماه مارس به دنبال یک روند نزولی طولانی مدت هفت ماهه به ثبت رساند، اما نسبت به میزان مشابه خود در سال قبل، 9.9 واحد (7.7 درصد) کاهش داشت.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه مارس به طور متوسط 110.8 واحد بود که 3.0 واحد (2.6 درصد) نسبت به فوریه 2024 و 27.7 واحد (20.0 درصد) نسبت به مدت مشابه آن در مارس 2023 کاهش داشت. قیمت‌های جهانی صادرات گندم در ماه مارس برای سومین ماه متوالی کاهش یافت که ناشی از رقابت شدید صادراتی بین اتحادیه اروپا، روسیه و ایالات متحده آمریکا بود.

کاهش خرید گندم از سوی چین (از استرالیا و ایالات متحده آمریکا) فشار نزولی بر بازارها وارد کرد؛ در حالی که چشم انداز مطلوب محصول برای برداشت 2024 در روسیه و ایالات متحده آمریکا نیز به کاهش قیمت کمک کرد.

قیمت ذرت نسبت به ماه قبل اندکی افزایش یافت؛ که دلیل آن افزایش خرید به ویژه از سوی چین بود که از قیمت ذرت حمایت کرد. در رابطه با سایر غلات، قیمت جهانی جو کاهش یافت در حالی که سورگوم در ماه مارس افزایش یافت. شاخص قیمت برنج فائو در ماه مارس 1.7 درصد کاهش یافت که تا حد زیادی منعکس کننده کاهش تقاضای جهانی واردات بود.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو در ماه مارس به طور متوسط 130.6 واحد بود که 9.7 واحد (8.0 درصد) نسبت به فوریه افزایش داشت و به بالاترین حد در یک سال گذشته رسید. این افزایش منعکس کننده قیمت‌های بالاتر روغن‌های سویا، آفتابگردان و کلزا است.

قیمت‌های بین‌المللی روغن پالم در ماه مارس به رشد خود ادامه داد که ناشی از کاهش تولید فصلی در کشورهای اصلی تولیدکننده بود و با تقاضای داخلی قوی در جنوب شرقی آسیا همراه شد.

شاخص قیمت لبنیات فائو در ماه مارس به طور متوسط 124.2 واحد بود که 3.5 واحد (2.9 درصد) نسبت به فوریه افزایش داشت و ششمین افزایش ماهانه متوالی را نشان داد، اما 11.1 واحد (8.2 درصد) کمتر از مقدار خود در ماه مشابه سال گذشته باقی ماند.

در ماه مارس، قیمت‌های جهانی پنیر بیشترین افزایش را داشت که منعکس‌کننده تقاضای واردات ثابت از آسیا، فروش داخلی بالاتر در اروپای غربی و کاهش فصلی تولید در اقیانوسیه بود. با وجود کاهش تقاضای آسیایی، قیمت‌های بین‌المللی کره در ماه مارس بیشتر افزایش یافت، که عمدتاً به دلیل تقاضای فصلی ثابت و تا حدودی محدودتر شدن ذخایر اروپایی بود.

پس از پنج ماه افزایش متوالی، قیمت‌های بین‌المللی شیرخشک کاهش یافت زیرا تقاضای جهانی واردات با وجود کاهش فصلی تولید در اقیانوسیه کاهش یافت. قیمت شیر خشک بدون چربی نیز کاهش یافت، زیرا بازارها آرام و تقاضای نقطه ای کمتری داشتند.

شاخص قیمت گوشت فائو در ماه مارس به طور متوسط 113.0 واحد بود که 1.9 واحد (1.7 درصد) نسبت به فوریه افزایش داشت و دومین افزایش ماهانه متوالی را نشان داد. قیمت‌های بین‌المللی گوشت طیور در ماه مارس افزایش یافت؛ که به‌دلیل تداوم تقاضای واردات ثابت از کشورهای واردکننده صورت گرفت.

قیمت جهانی گوشت گاو در ماه مارس به افزایش خود ادامه داد که عمدتا به دلیل افزایش خرید توسط کشورهای اصلی واردکننده بود. در مقابل، قیمت‌های بین‌المللی گوشت گوسفند برای دومین ماه متوالی کاهش یافت که عمدتاً ناشی از افزایش عرضه‌ به‌ویژه از سوی استرالیا بود.

شاخص قیمت شکر فائو در ماه مارس به طور متوسط 133.1 واحد بود که 7.6 واحد (5.4 درصد) نسبت به فوریه پس از دو افزایش ماهانه متوالی کاهش داشت، اما همچنان 6.1 واحد (4.8 درصد) نسبت به مدت مشابه آن در یک سال گذشته افزایش داشت.

کاهش قیمت بین‌المللی شکر در ماه مارس عمدتاً ناشی از تخمین تولید بالای شکر در سال 2023/24 در هند و بهبود سرعت برداشت شکر در تایلند در مرحله پایانی فصل بود. صادرات بالای شکر از برزیل نیز بر قیمت جهانی این محصول تأثیر گذاشته است.

منبع: reliefweb

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array