به گزارش ایران دکونومی، یکی از اعمال واجب روز عید سعید فطر پرداخت زکات فطره است که به فتوای اغلب علما باید زکات فطره از شب عید تا قبل از ظهر روز عید پرداخت شود و اگر کسی این امکان را نداشت باید زکات فطره را از مالش جدا کند و کنار بگذارد و بعداً پرداخت کند.

مبلغ فطریه 1403

به نقل از دفتر آیت الله سیستانی، از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی  صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است.

مبلغ فطریه از سوی دفاتر مراجع تقلید دیگر هنوز اعلام نشده است.

فطریه سال 1403 اهل سنت

ماموستا اشرف ایل‌بیگی، میزان و نحوه پرداخت زکات فطره (سرفطره) و فدیه ترک روزه برای سال 1403 را اعلام کرد و اظهار داشت: «میزان فطریه به ازای هر نفر یک صاع از قوت غالب هر شهر ، معادل دو و نیم کیلوگرم و میزان فدیه ترک روزه برای هر روز، یک مد از همان قوت برابر با یک چهارم میزان فطریه خواهد بود.»

وی افزود: «قوت غالب شهروندان همچنان گندم و متوسط قیمت هرصاع آن، 50 هزار تومان و قیمت یک مد آن کمتر از 15 هزار تومان است، بنابراین پرداخت مبلغ 450 هزار تومان برای فدیه ماه مبارک رمضان کفایت می‌کند. خانواده‌های متمکن و سایر افرادی که قوت غالب بر سبد غذائی آنان  برنج است، بهتر است (هم در فطریه و هم در فدیه ترک روزه) بجای گندم برنج یا قیمت آنرا محاسبه و پرداخت کنند.»

فطریه چیست؟

زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود. فطره به معنای افطار، مقابل روزه است از این‌رو زکات فطره، زکات افطار از روزه خواهد بود. البته فطره به معنای خلقت و اسلام نیز آمده است. بر پایه روایتی از امام صادق (ع) «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکیٰ؛ رستگار شد کسی که زکات داد.»

فطریه واجب است یا مستحب

زکات فطره فقط بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند زکات فطره را باید برای خود و افراد نان‌خورشان بپردازند.

فلسفه فطریه چیست؟

شیخ مفید در رابطه با فلسفه فطریه می‌گوید: «زکات فطره بر هر مسلمانی که آزاد و بالغ باشد و استطاعت پرداخت داشته باشد، واجب است؛ دلیل بر وجوب پرداخت زکات فطره روایات است. عبدالرحمن بن حجاج از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمود، فطریه بر هر شخصی که زکات بر او واجب بوده؛ واجب است». بنابراین، فقهای شیعه با توجه به روایات و اجماعی که بین آنها در این‌باره وجود دارد، قائل به وجوب زکات فطره شده‌اند.

«یکی از ثمرات و البته فلسفه وجوب زکات فطره دستگیری مستمندان و نیازمندان است که با پرداخت این زکات مرتفع می‌شود. اگر چندین میلیون مسلمان و شیعه زکات فطره خود را بپردازند، مشکل بسیاری از فقیران و مستمندان مرتفع می‌شود. دین مبین اسلام توجه خاصی به مشکلات مالی و اقتصادی مسلمانان دارد. از این رو زکات محصولات زمینی، خمس و صدقه را در دین اسلام تشریع نموده تا فقر و گرسنگی از جامعه رخت بربندد. و در ضمن دنیا گرایی را نیز از ثروتمندان بزداید.»

کفاره روزه 1403

کفاره روزه غیر عمد به نقل از سایت دفتر آیت الله العظمی مباشر کاشانی مبلغ دوازده هزار تومان است (بهتر است ۱۵هزار تومان پرداخت شود) که باید به صورت نان تهیه و به فقرا داده شود. کفاره روزه عمد مبلغ هفتصد و بیست هزار تومان می باشد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array