به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، گروه اقتصادی بریکس علیرغم گسترش این اتحادیه، نام فعلی خود را حفظ خواهد کرد.

رهبران ژوهانسبورگ توافق کردند که علیرغم گسترشی که در 1 ژانویه 2024 در بریکس اتفاق افتاد و اعضای جدید به آن اضافه شدند؛ گروه جدید به بریکس پلاس تغییر نیافت و نام کنونی خود را حفظ خواهد کرد.

شایان ذکر است که بریکس مخفف برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که اعضای اولیه این بلوک هستند. پنج کشور دیگر اعم از اتیوپی، عربستان سعودی، ایران، مصر و امارات متحده عربی در ابتدای سال جاری (2024) به عنوان بخشی از یک توسعه بزرگ به این گروه پیوستند. کشورهای زیادی نیز برای عضویت در این گروه درخواست داده‌اند.

بریکس توسعه یافته حدود 30 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل داده و جمعیت آن تقریباً 3.5 میلیارد یا 45 درصد از ساکنان جهان است.

نفوذ سیاسی و اقتصادی BRICS از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه روسیه، پس از آغاز درگیری اوکراین در سال 2022 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اعضای بریکس به کمپین غرب نپیوسته‌اند و تجارت با روسیه را ادامه داده یا تقویت کرده‌اند.

کشورهای متعدد دیگری برای عضویت در BRICS ابراز علاقه کرده‌اند و برخی از آن‌ها از جمله ونزوئلا، تایلند، سنگال، کوبا، قزاقستان، بلاروس، بحرین و پاکستان قبلاً درخواست‌های خود را به طور رسمی ارائه کرده‌اند.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array