به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، درآمد پلتفرم ویدیویی تیک‌ تاک در بازار آمریکا از 16 میلیارد دلار عبور کرده است. این درحالی‌ست که این اپلیکیشن محبوب توسط دولت آمریکا در آستانه فیلتر شدن قرار دارد!

براساس گزارش خبرگزاری Financial Times این پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه موفق به کسب درآمد چشمگیری شده است. درآمد کلی شرکت مادر تیک‌ تاک، ByteDance در سال 2023 به بیش از 120 میلیارد دلار رسیده است. این آمار از سال گذشته بیش از 40% افزایش داشته است!
این رشد بی‌سابقه در درآمد مدیون محبوبیت و فراگیری اپلیکیشن تیک‌ تاک در میان نسل جوان بوده است. البته شایان ذکر است که بخش اعظمی از درآمد ByteDance همچنان از فروش این شرکت در بازارهای محلی کشور چین نشأت می‌گیرد.

چین

پادشاهی تیک‌ تاک در آمریکا در خطر است!

فروش تیک‌ تاک در کشور آمریکا، جایی که بیش از 170 میلیون کاربر فعال وجود دارد؛ از آمارهای سال 2023 هم گذر کرده و رکورد جدیدی را به‌جای گذاشته است. عملکرد تیک‌ تاک در آمریکا به‌قدری مثال‌زدنی بوده که باعث شده شرکت مادرش ByteDance در جایگاهی قرار بگیرد که پتانسیل پشت‌سر گذاشتن متا را نیز داشته باشد. شرکت متا، شرکت مادر فیسبوک، بزرگترین کمپانی شبکه‌ اجتماعی جهان از لحاظ درآمد می‌باشد.

با اینکه شرکت متا (Meta Platforms) از رشد 16% درآمد خود در سال 2023 خبر داده بود؛ همچنان رقابت شدیدی میان این کمپانی و تیک‌ تاک وجود دارد. درآمد متا در سال گذشته میلادی از 135 میلیارد دلار هم گذشته بود.

اما حتی با وجود ثبت چنین رکوردهای فوق‌العاده‌ای، اوضاع تیک‌ تاک در آمریکا آنچنان هم مساعد نیست. مجلس نمایندگان این کشور چند روز پیش موفق به تصویب لایحه‌ای شدند که آینده این پلتفرم محبوب را در معرض خطر شدید قرار می‌دهد. اگر این لایحه توسط مجلس سنا نیز به تأیید برسد؛ ممکن است تیک‌ تاک به کلی برای کاربران آمریکایی از دسترس خارج شود.

 بسیاری از مقامات و دولتمردان این کشور باور دارند که پلتفرم تیک‌ تاک به دلیل اتصال خود به کمپانی چینی ByteDance داده‌های شخصی کاربران آمریکایی را استخراج کرده و به سرقت می‌برد. سیاستمداران آمریکایی به این پلتفرم حدود 6 ماه وقت داده‌اند تا راه خود را از شرکت مادرش ByteDance جدا کند.

بسیاری از کاربران مخالف با تصویب این لایحه باور دارند در صورت مسدودیت و فیلتر شدن تیک تاک، “کسب‌وکار آنها عملاً فلج می‌شود”. همچنین افرادی مانند دونالد ترامپ و برخی از نهادهای حوزه “آزادی بیان” نیز از مخالفین سرسخت مسدودیت این پلتفرم محبوب در آمریکا هستند. این کمپانی رسماً از طرفداران خود خواسته تا با تماس با مقامات از اجرایی شدن این لایحه جلوگیری کنند!

تیک‌ تاک با 47 میلیون بار دانلود در سال 2023 به “پردانلودترین اپلیکیشن سال” در آمریکا تبدیل شده بود. فیسبوک با 35 میلیون دانلود و اینستاگرام با 34 میلیون دانلود در رتبه‌های دوم و سوم پردانلودترین اپلیکیشن‌های این کشور قرار گرفته بودند.

 اینستاگرام به‌تازگی موفق شده بود تاج رقابت را از تیک‌ تاک ربوده و به “پردانلودترین اپلیکیشن جهان” تبدیل شود. این عنوان از سال 2018 تا 2022 در اختیار این شبکه اجتماعی چینی بوده است، اما اینستاگرام موفق شد با بیش از 760 میلیون بار دانلود در سال 2023، بار دیگر به جایگاه حقیقی خود بازگردد!

منبع: TelecomLead

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array