به گزارش ایران دکونومی، سازمان بورس امروز 23 اسفند 1402، گزارش سودآوری، مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه را منتشر کرد.

روند سودآوری بورس

سودآوری بورس

براساس این گزارش، سود خالص TTM پاییز 1402 نسبت به پاییز 1401 و با توجه به تغییر نرخ تسعیر ارز نیما (28500 تومان) به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله 39000 تومان) و اهمیت این مسئله در صنایع کومودیتی، به میزان 11 درصد و 67 همت افزایش یافته است.

ترکیب سود خالص TTM شرکتها به تفکیک صنایع و همت

ترکیب سودآوری شرکتهای بورسی

سود خالص 12 ماهه برای دوره منتهی به پایان پاییز 1402 نسبت به تابستان همین سال، حدود 3 درصد معادل 18 همت رشد نموده است. این افزایش در میزان سودآوری به جهت افزایش در سودآوری دوره سه ماهه پاییز 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌باشد. در این راستا می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1-افزایش سود خالص صنعت فلزات اساسی در پاییز 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته (1401)، 13 همت معادل 49 درصد می‌باشد. با توجه به افزایش میانگین نرخ جهانی فولاد (از 732 به 996 دلار) و مس (از 7979 به 8341) در پاییز 1402 نسبت به پاییز 1401 و حائز اهمیت بودن این مسئله در صنعت فلزات اساسی، بنابراین سودآوری با روند صعودی همراه است.

2- افزایش سود خالص در صنعت فرآورده‌های نفتی در پاییز 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 16 همت معادل 84 درصد می‌باشد. این افزایش در روند ناشی از افزایش مقدار تولید و فروش به ترتیب به میزان 5 و 5 درصد است.

3- از دیگر دلایل تغییر نرخ تسعیر ارز نیما از 28500 تومان به نرخ توافقی 39 هزار تومان و اهمیت این مسئله در صنایع صادراتی محور است.

تغییرات سودآوری صنایع با اهمیت دوره‌های فصلی طی سال‌های 1401 و 1402

سود خالص در پاییز سال 1402 نسبت به تابستان 1402، در صنعت فرآورده های نفتی و فلزات اساسی با کاهش 7 و 22 همت و در صنایع استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی با افزایش 1 و 7 همت همراه بوده است.

صنعت فرآورده‌های نفتی؛ به دلایلی همچون کاهش نرخ جهانی نفت برنت از 93 به 79 دلار و کرک اسپرد (بنزین اکتان 87 از 20 به 10 دلار و گازوئیل از 30 به 20 دلار) با کاهش در سودآوری همراه بوده است. افزایش میزان عرضه و کاهش تقاضا از علل اصلی سقوط قیمت نفت است.

در این راستا می‌توان به افزایش میزان تولید نفت خام از سوی روسیه، تقلیل تاثیر قرارداد کاهش عرضه نفت توسط کشورهای عضو اوپک و روسیه و نیز کاهش میزان تقاضا از سوی کشور چین اشاره نمود.

صنعت فلزات اساسی؛ در خصوص علل این کاهش می‌توان به اعلام نرخ‌های قطعی حامل‌های انرژی برق و گاز در فصل پاییز و کاهش میزان فروش صادراتی به سبب وضع عوارض صادراتی بر روی محصولات خام و نیمه خام اشاره نمود.

همچنین لازم به ذکر است که از دیگر دلایل کاهش صادرات در برخی از شرکت‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

عرضه تمامی ارز حاصل از صادرات به دولت

جذابیت قیمت بورس کالا

تفاوت نرخ میان ارز آزاد و نرخ ارز دریافتی از دولت

ایجاد مشکلات مربوط به مکانیزم عرضه محصولات در رینگ صادراتی

صنعت استخراج کانه های فلزی؛ با رفع محدودیت در مصرف انرژی برق در فصل تابستان و نیز پیش بینی اعمال محدودیت در مصرف انرژی گاز، در راستای تامین پایدار گاز مصرف کنندگان بخش خانگی و عمومی در فصل زمستان، میزان تولید و به تبع آن سودآوری صنعت مذکور با افزایش همراه بوده است.

صنعت محصولات شیمیایی؛ از عمده علل کاهش میزان سودآوری شرکت‌های پتروشیمی در فصل تابستان، تعمیرات اساسی و توقف در واحد تولید متانول شرکت پتروشیمی زاگرس به سبب عدم پرداخت هزینه‌های گاز براساس نرخ جدید مطرح گردید. بنابراین با رفع این مسئله میزان تولید و سودآوری در پاییز نسبت به تابستان با افزایش مواجه بوده است.

برای مشاهده گزارش کامل اینجا را کلیک کنید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array