به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، طی روزهای اخیر قیمت بیت کوین (BTC) پس از ثبت یک رکورد تاریخی جدید در کانال 72 هزار دلار، نوسانات شدیدی را بین سقف 72850 دلار و کف 69178 دلار تجربه کرده است. در نتیجه، گاوهای بیت کوین به دلیل افزایش تقاضای اهرمی از طریق قراردادهای آتی، با احتیاط بیشتری در این بازار قدم می‌گذارند.

افزایش تقاضای معاملات آتی بیت کوین لزوماً یک سیگنال صعودی نیست

همزمان با افزایش قیمت، بهره باز در معاملات آتی بیت کوین نیز به بالاترین سطوح تاریخی خود در محدوده 35.8 میلیارد دلار رسید. تحلیلگران این وضعیت را به‌عنوان یک سیگنال خطر تعبیر می‌کنند، زیرا در چنین شرایطی معامله‌گران اغلب بیش از حد به موقعیت‌های اهرمی تکیه می‌کنند.

بهره باز معاملات آتی بیت کوین؛
مجموع بهره باز معاملات آتی بیت کوین؛ منبع: Coinglass

با وجود اینکه این داده‌ها تائیدی بر افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به این کلاس دارایی است، اما نمی‌توان آن را لزوماً سیگنالی صعودی تلقی کرد، زیرا معاملات آتی لانگ (خریداران) و شورت (فروش) به کلی با هم مطابقت دارند. این وضعیت به جای سوگیری جهت دار، نوسان ایجاد می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که بورس کالای شیکاگو (CME) در حال حاضر بیشترین سهم را در معاملات آتی بیت کوین دارد و از صرافی‌های سنتی ارز دیجیتال مانند بایننس، بای‌بیت و اوکی ایکس پیشی گرفته است. ولی در نوامبر 2021 یعنی آخرین باری که بهره باز معاملات آتی بیت کوین به اوج خود رسید، شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

اکنون وجود 495,380 بیت کوین در بهره باز آتی به اندازه کافی قابل توجه هست که بتواند همگام با نوسانات قیمت بیت کوین، نوسانات شدیدی را در بازار ایجاد کند. این امر روز چهارم مارس (14 اسفند)، زمانی که 325 میلیون دلار در موقعیت‌های خرید و فروش اهرمی بیت کوین لیکوئید شد، به خوبی مشهود بود.

ارزیابی اینکه اکنون تقاضای اهرمی بیشتر به سمت خرید است یا خیر، مستلزم آن است که قراردادهای ماهانه آتی بیت کوین بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. این قراردادها معمولاً با اختلاف قیمتی جزئی نسبت به بازارهای اسپات معامله می‌شوند، زیرا فروشندگان برای به تعویق انداختن تسویه درخواست پول بیشتری می‌کنند. به طور معمول، قراردادهای آتی BTC باید با پریمیوم سالانه 5 تا 10 درصد معامله شوند.

از سوی دیگر، اخیراً نرخ سرمایه‌گذاری برای قراردادهای دائمی آتی بیت کوین به 2.1 درصد رسیده است که نقطه اوج بی‌سابقه‌ای را در بیش از 18 ماه گذشته نشان می‌دهد. معامله‌گران خرد اغلب این قراردادها را برای ردیابی دقیق قیمت‌های بازار اسپات ترجیح می‌دهند.

واقعیت این است که سرمایه‌گذاران هر هفته برای حفظ شرط‌بندی‌های صعودی خود، هزینه‌ای 2.1 درصدی را پرداخت می‌کنند و کاهش احتمالی قیمت، خطر واقعی ایجاد یک اثر دومینو و لیکوئیدشدن پوزیشن‌ها را به همراه دارد. ولی با وجود جریان‌های ثابت سرمایه در ETFها، به نظر می‌رسد که پیش‌بینی کاهش عمده قیمت فقط بر اساس سناریوی اهرمی و رکوردزنی بهره باز بازار مشتقات، کمی دور از ذهن باشد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array