به گزارش ایران دکونومی، اواسط دی ماه سال جاری بود که کمپانی SpaceX با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اولین پیام‌های کوتاه متنی از طریق گوشی‌های هوشمند معمولی به ماهواره‌های استارلینک در فضا ارسال و دریافت شده‌اند.

تنها دو ماه از رونمایی از این موفقیت بزرگ گذشته بود که اولین پست به وسیله اینترنت ماهواره‌ای استارلینک منتشر شد و به این شکل، استارتاپ هوافضای SpaceX گام تازه‌ای به سمت آینده برداشت و رسماً اولین پست خود در فضای مجازی را به کمک سرویس Direct To Cell در پلتفرم X منتشر کرد.

پس از این موفقیت‌های چشمگیر، شرکت SpaceX از پیشرفت‌های خود پرده برداشته و با ارسال نامه‌ای به کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) از عملکرد موفقیت‌آمیز سرویس Direct to Cell خبر داده است.

بر اساس این نامه، کمپانی SpaceX برای آزمایش اینترنت ماهواره‌ای از گوشی برندهایی مثل اپل، سامسونگ و گوگل (آیفون، سامسونگ و پیکسل) استفاده کرده است.

قابل ذکر است که این شرکت برای انجام این آزمایش، هیچ‌گونه تغییر فنی در گوشی‌ها ایجاد نکرده است. از جمله اقداماتی که SpaceX برای انجام این آزمایش انجام داده، می‌توان به استفاده از طیف PCS G Block اپراتور T-Mobile اشاره کرد. به این ترتیب توانست پیام‌هایی به صورت متن از طریق SMS، اپلیکیشن X و واتساپ ارسال و دریافت کند.

ازجمله موارد مهم ذکر شده در این نامه می‌توان به این اشاره کرد که مهم نیست کاربری که از سرویس Direct to Cell استفاده می‌کند، در چه موقعیت مکانی قرار دارد؛ این سرویس در مناطق شهری و روستایی، محیط باز و یا محیط‌های بسته، و… عملکرد مناسبی دارد.

آزمایش‌های موردنظر در مناطق مختلف آمریکا مثل واشنگتن، کالیفرنیا و کانزاس سیتی انجام شده و طبق اظهارات اسپیس‌ایکس انجام این آزمایش‌ها باعث ایجاد تداخل با باندهای فرکانسی مجاور نشده است.

همانطور که بالاتر اشاره شد، این شرکت جهت ارائه سرویس Direct to Cell استفاده از طیف PCS G Block اپراتور T-Mobile استفاده می‌کند و این همکاری موجب گردیده تا این سرویس در دسترس مشتریان آن قرار گیرد.

کاملاً واضح است که کاربران در ایالات‌متحده اولین کسانی خواهند بود که به این سرویس دسترسی پیدا کنند. البته دور از ذهن نیست که این شرکت با اپراتورهای دیگر همکاری کرده و امکان استفاده از این سرویس برای کاربران کشورهایی چون کانادا، استرالیا، نیوزیلند، سوئیس و ژاپن نیز فراهم شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array