به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کی‌یف آماده پذیرش محدودیت‌های اتحادیه اروپا برای واردات مواد غذایی است. اتحادیه اروپا از سال 2022 شاهد هجوم گسترده محصولات کشاورزی ارزان قیمت از اوکراین بوده است.

اوکراین مایل به پذیرش محدودیت‌های تجاری با اتحادیه اروپا برای پایان دادن به اختلافات خود با لهستان است، اما از اتحادیه اروپا می‌خواهد واردات مواد غذایی روسیه را ممنوع کند.

«تاراس کاچکا» وزیر بازرگانی اوکراین در این رابطه به فایننشان تایمز گفت: «شاید برای یک دوره زمانی، این نوع رویکرد مدیریت شده برای جریان تجاری بین اوکراین و اتحادیه اروپا چیزی باشد که همه ما به آن نیاز داریم. اما در مورد گندم، اوکراین نیست که برای کشاورزان لهستانی مشکل ایجاد می‌کند، روسیه است.»

در سال 2022، اتحادیه اروپا تعرفه‌ها و سهمیه‌های محصولات کشاورزی اوکراین را لغو کرد تا غلات از اوکراین به بازارهای جهانی ارسال شود. در عوض، محصولات بسیار زیادی به کشورهای اروپای شرقی سرازیر شده و بازارهای این بلوک را بی‌ثبات کرده که معیشت کشاورزان محلی را به خطر می‌اندازد.

«ورشو» سال گذشته (2023) به طور یکجانبه محصولات غذایی اوکراین را از بازارهای خود حذف کرد تا مشکلات ناشی از تصمیم اتحادیه اروپا که باز کردن مرزهای این کشور روی واردات محصولات اوکراینی بود را حل نماید.

در ماه فوریه 2024، کشاورزان مجموعه‌ای از اعتراضات را در سراسر کشور آغاز کردند که شامل محاصره تقریباً کامل تمام گذرگاه‌های مرزی با اوکراین و ایجاد اختلال در بنادر و جاده‌های سراسر کشور شد. کشاورزان معترض همچنین به قطار حامل غلات اوکراینی حمله کردند و حدود 180 تن از آن را روی زمین ریختند.

به گفته «کاچکا» کی‌یف برای کاهش تنش با حامیان غربی خود، اقدامات پیشنهادی اتحادیه اروپا برای اعمال محدودیت بر صادرات تخم مرغ، مرغ و شکر از ماه ژوئن 2024 را پذیرفته است. اوکراین همچنین موافقت خواهد کرد که به کشورها اجازه دهد تا بازارهای خود را به استثنای ترانزیت به سایر کشورها، به روی غلات اوکراین ببندند.

وزیر بازرگانی اوکراین اذعان داشت که تولید شکر اوکراین در سال 2023 از 7000 تن به بیش از 500 هزار تن رسیده است.

در همین حال و تحت فشار کشاورزان معترض، ورشو با کی‌یف در مورد لزوم ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از روسیه و بلاروس به توافق رسیده است؛ اگرچه در مقیاس بسیار کوچکتر واردات همچنان ادامه دارد و محصولات از طریق بلاروس و بالتیک به اتحادیه اروپا می‌رسد.

براساس داده‌های رسمی، واردات محصولات غذایی لهستان از روسیه در سال 2023 به 350 میلیون یورو (380 میلیون دلار) رسید که بسیار کمتر از واردات 1.7 میلیارد یورویی (1.8 میلیارد دلار) از اوکراین است.

با این حال به نظر می‌رسد، تحریم محصولات کشاورزی روسیه در سراسر اتحادیه اروپا دشوار خواهد بود، زیرا چندین کشور عضو با چنین اقدامی مخالف هستند و استدلال می‌کنند که این اقدام بازارهای جهانی را مختل و بحران‌ها را در کشورهای در حال توسعه تشدید می‌کند.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array