به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اینستاگرام موفق شد با پیشی گرفتن از تیک‌تاک به پردانلودترین اپلیکیشن جهان تبدیل شود! توسعه و معرفی قابلیت‌های الهام‌گرفته‌ای مانند Reels، باعث شدند شبکه اجتماعی مشهور متا در رقابت با رقیب چینی محبوب خود عملکرد بهتری داشته باشد.

براساس داده‌های اخیر، به‌نظر می‌رسد که تعداد دانلودهای جهانی اپلیکیشن اینستاگرام رسماً از تیک‌تاک پیشی گرفته و حالا این اپلیکیشن تحت‌مدیریت کمپانی متا “پردانلودترین اپ جهان” است. در گذشته اینستاگرام بازی را به تیک‌تاک باخته بود اما در نهایت، وام گرفتن از ایده‌های خودِ این رقیب چینی بود که باعث شد متا بتواند از این رقابت سربلند بیرون بیاید.

تیک‌تاک

اینستاگرام چگونه تاج رقابت را از تیک‌تاک ربود؟

اپلیکیشن به‌اشتراک‌گذاری عکس و ویدیوی اینستاگرام پس از راه‌اندازی شدن در سال 2010 محبوبیت فراوانی میان کاربران پیدا کرد. اما در طی سال‌های گذشته و با ظهور و اوج‌‌گیری رقبایی مانند تیک‌تاک، زنگ خطر برای محبوب‌ترین شبکه اجتماعی کمپانی متا به صدا در آمده است.
تیک‌تاک، پلتفرم به‌اشتراک‌گذاشتن محتواهای ویدیویی کوتاه است که از محبوبیت فراوانی میان نسل جدید برخوردار می‌باشد. این شبکه اجتماعی تحت‌مدیریت کمپانی بزرگ چینی ByteDance فعالیت می‌کند و اوج‌گیری آن خالی از دردسر و جنجال هم نبوده است!

قانون‌گذاران آمریکایی و سیاستمداران غربی مکرراً تیک‌تاک را به “استخراج غیرقانونی داده‌های کاربران و دسترسی غیرمجاز مقامات دولتی چین” محکوم کرده‌اند؛ اتهامی که تیک‌تاک بارها و بارها آن را انکار کرده است.

اینستاگرام در سال 2020 تصمیمی گرفت که باعث شد رقابتش با تیک‌تاک وارد مرحله جدیدتری شود. این اپلیکیشن محبوب با الهام گرفتن از عملکرد رقیب چینی خود، قابلیت “Reels” یا ویدیوهای کوتاه را به کاربرانش معرفی کرد. رونمایی از قابلیت جدید ویدیوهای ریلز باعث شد محبوبیت اینستاگرام مجدداً اوج بگیرد و در نتیجه تعداد دانلودهای جهانی آن در سال 2023 به بیش از 767 میلیون بار برسد!
این آمار از سال 2022 بیش از 20% افزایش یافته است. تا پیش از این، تیک‌تاک بر این حوزه فرمانروایی می‌کرد و عنوان “پردانلودترین اپلیکیشن جهان” را از سال 2018 تا 2022 در اختیار داشت.

متا
مقایسه عملکرد اینستاگرام و تیک‌تاک از سال 2020 تا 2023

شرکت آماری Sensor Tower که مسئولیت جمع‌آوری و آنالیز این داده‌ها را در اختیار داشته است؛ در این مورد نوشته که “محبوبیت بالای اینستاگرام در میان مخاطبینش مدیون معرفی قابلیت ویدیوهای کوتاه ریلز می‌باشد”. همچنین قابلیت‌هایی مانند به‌اشتراک‌گذاری تصاویر در قالب پست‌ها و استوری‌های محو شونده (که باز هم الهام گرفته از شبکه اجتماعی Snapchat است!) در این راستا بی‌‌تأثیر نبوده‌اند.

به باور تحلیلگران و کارشناسان، اینستاگرام از “آنالیز سریع شرایط بازار و تصمیم‌گیری به‌موقع به خطرات مطرح‌شده از سوی تیک‌تاک” سود فراوانی برده است. کارشناسان باور دارند اینستاگرام مناسب استفاده طیف وسیع‌تری از کاربران است و طرز فکر محدود‌کننده‌ای درباره مخاطبین آن وجود ندارد. بسیاری از کاربران اعتقاد دارند تیک‌تاک برای استفاده کاربران نوجوان‌ و جوان‌تر توسعه داده شده و حتی با این وجود هم زیرساخت‌های آن اصلاً مناسب این قشر از جامعه نیست.

به گفته شرکت Sensor Tower، شبکه اجتماعی اینستاگرام ماهانه بیش از 1.5 میلیارد نفر کاربر فعال دارد و تیک‌تاک نیز دارای 1.1 میلیارد نفر کاربر فعال ماهانه می‌باشد. با این وجود، به‌صورت کلی تیک‌تاک دارای کاربران “فعال” بیشتری است که به‌صورت متوسط روزانه 95 دقیقه در این اپلیکیشن وقت می‌گذارنند. این زمان در اینستاگرام به 62 دقیقه در روز می‌رسد.

منبع: The Guardian

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array