به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، و به گفته سم آلتمن، مدیرعامل کمپانی OpenAI، فعلاً خبری از GPT-5 نیست و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

سم‌ آلتمن، متخصص حوزه تکنولوژی، اخیراً در دانشگاه MIT سخنرانی کرده و درباره نامه سرگشاده‌ای که برای توقف موقتی توسعه هوش مصنوعی‌های پیشرفته‌تر از GPT-4 بود نیز صحبت کرد‌. آلتمن تمام شایعات پیرامون توسعه GPT-5 فقط یک‌ ماه بعد از عرضه GPT-4 به بازار توسط کمپانی OpenAI را تکذیب کرد.
او در سخنرانی مجازی خود در دانشگاه تکنولوژی ماساچوست (MIT) اعلام کرد که OpenAI در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای آموزش و تعلیم GPT-5 ندارد.

خبرنگاری که در این سخنرانی حضور داشت، از آلتمن پرسید که درباره نامه سرگشاده‌ای که اخیراً پیرامون توقف حداقل ۶ ماهه توسعه هوش مصنوعی‌های پیشرفته منتشر شده است، چه نظری دارد‌‌.

در پاسخ، بنیان‌گذار کمپانی OpenAI تعدادی از انتقادهای خود را به اشتراک گذاشت. آلتمن گفت: “نسخه ابتدایی این نامه ادعا کرده بود که نسخه GPT-5 هوش مصنوعی ChatGPT توسط OpenAI در دست ساخت است. اما اینطور نیست. ما درحال ساخت و یا تعلیم GPT-5 نیستیم و تا مدتی نیز قصد چنین کاری را نداریم. پس به همین دلیل، این بخش نامه کمی مسخره به نظر می‌رسید.”

اما چه GPT-5 درحال توسعه باشد و چه نباشد، بر اساس گزارشات اخیر، سخنان آلتمن زیاد برای منتقدین حوزه هوش مصنوعی متقاعدکننده نیستند. آلتمن پس از اطلاع اینکه “GPT-5 در کار نیست”، بلافاصله سخنانش را به سمت آپدیت‌ها و آپگرید‌های پیش‌رو برای GPT-4 سوق داد.
راه هوشمندانه‌ای برای افزایش ظرفیت و کیفیت یک تکنولوژی خاص وجود دارد، آن هم بدون اینکه مجبور به انتشار نسخه جدیدتری از آن باشید.

آلتمن ادامه داد: “ما در OpenAI علاوه‌بر GPT-4، درحال کار کردن روی مسائل دیگری نیز هستیم. مسائل امنیتی و حریم‌ شخصی‌ که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و ما تا این لحظه به ناحق به آنها بی‌توجهی کرده بودیم.” آلتمن با بیان این جملات، به‌صورت سربسته اعتراف کرد که OpenAI ممکن است درحال ارسال و یا توسعه محصولاتی باشد که برای صلاح بشریت و یا امنیت کاربران بهینه‌سازی نشده‌اند.

برای مثال، در اواخر ماه مارچ، کمپانی OpenAI، پلاگین جدیدی برای مدل زبانی بزرگ خود GPT-4 عرضه کرد که به این هوش مصنوعی اجازه وب‌گردی‌ می‌داد. همین مسئله ممکن بود منجر به نقض حریم خصوصی کاربران، فاش شدن و یا دستکاری اطلاعات شخصی آنها شود.

 

GPT-5

 

 

نگرانی‌ها درباره مسائل امنیتی ChatGPT

آلتمن تلاش کرد نگرانی‌های پیرامون هوش مصنوعی را از بین ببرد. او توضیح داد که کمپانی OpenAI قبل از عرضه عمومی این نسخه از ChatGPT، بیش از شش ماه صرف تعلیم و آموزش GPT-4 کرده است. او همچنین اشاره کرد که “صرف زمان کافی برای اطمینان از صحت و امنیت این مدل زمانی، بسیار حائز اهمیت است.”

آلمتن ادامه داد: “با افزایش و پیشرفت امکانات و قابلیت‌های هوش مصنوعی، مسئله امنیت نیز پررنگ‌تر می‌شود. به نظر شخصی من، با احتیاط عمل کردن و سخت‌گیری زیاد برای مسائل امنیتی، بسیار مهم است. و پیشنهادات قید شده در نامه سرگشاده برای توقف حداقل ۶ ماهه توسعه هوش مصنوعی، راه مناسبی برای کاهش نگرانی‌ها و یا ریسک امنیت نیست و نخواهد بود‌.”

ممکن است عموم پذیرای سخنان آلتمن درباره رسیدگی به مسائل امنیتی نباشند. زیرا حرف‌های او کمی ضدونقیض به‌نظر می‌رسند و حتی مصاحبه او در دانشگاه MIT نیز نظر منتقدین را جلب نکرده و به آنها اطمینان‌خاطری نداد.

آلتمن در پاسخ به این سوال که “آیا کمپانی OpenAI از این به بعد با شفافیت و وضوح کامل پیش خواهد رفت؟” گفت: “قطعاً همه ما قصد داریم به همین منوال پیش رویم.”
اما مسئله اینجاست که حتی خود این سوال نیز ابهاماتی دارد.
کمپانی OpenAI در گذشته، یک موسسه غیرانتفاعی و به معنای واقعی کلمه متن‌باز (open-source) بود، اما اکنون این کمپانی به موسسه‌ای خصوصی تبدیل شده که اصلاً جزئیاتی در اختیار عموم نمی‌گذارد.
هوش مصنوعی GPT-4 نیز از این قاعده مستثنی نیست. هویت این تکنولوژی کاملاً برای عموم ناشناخته و اسرارآمیز است و OpenAI هیچ اطلاعاتی درباره چگونی تعلیم و آموزش، ساختار، بنیان و یا سازوکارهای داخلی چت‌بات محبوب و موفق خود، به اشتراک نگذاشته است.

آلتمن ادامه داد: “به‌نظر من بسیاری از کمپانی‌ها حرفی نمی‌زنند مگر اینکه از صحت آن اطمینان داشته باشند. اما به نظر من این تکنولوژی تاثیر عمیق و دقیقی بر همگی ما خواهد گذاشت.
ما در کمپانی OpenAI باور داریم با ارائه این سیستم‌های جدید به جهان و با در دسترس قرار دادن هوش مصنوعی، با اینکه هنوز این تکنولوژی‌ها در مرحله توسعه هستند و بی نقص محسوب نمی‌شوند، به مردم این شانس را می‌دهیم که این تکنولوژی را تجربه کنند، درباره آن فکر کنند، نقاط مثبت و منفی آن را درنظر بگیرند و درنهایت عرضه این تکنولوژی به دنیا، ارزشش را دارد. حتی اگر گاهی در برابر مردم شرمنده شویم و نظر خود را عوض کنیم.”

 

بسیاری عقیده دارند که چت‌بات‌های هوش مصنوعی، سوت آغاز پایان کار بشریت هستند. و یا ممکن است فکر کنید به “هوش مصنوعی” بیش از حد بها داده می‌شود. فارغ از اینکه با ایده توقف موقتی توسعه هوش مصنوعی موافق هستید یا نه، پاسخ سم آلتمن به این نامه سرگشاده‌، در نهایت حتی یک پاسخ منسجم و منطقی محسوب نمی‌شود.

 

منبع: gizmodo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array