به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در حالی که ارزهای رمزنگاری شده با مضمون شوخی یا به اصطلاح میم کوین‌ها، در خالص‌ترین شکل خود در روزهای اولیه عرضه، معمولاً نمادی از “سرگرمی” و تمرکززدایی در نظر گرفته می‌شدند، طی ماه‌های اخیر شاهد تغییر کلی این وضعیت بوده‌ایم. داده‌های جدید حاکی از آن هستند که بزرگ‌ترین نهنگ‌ها ذینفعان اصلی جنون بازار میم کوین‌ها هستند.

قدرت تمرکز نهنگ‌ها در بازار میم کوین‌ها

پنج میم کوین بزرگ بازار یعنی دوج کوین (DOGE)، شیبا اینو (SHIB)، فلوکی اینو (FLOKI)، بیبی دوج کوین (BABYDOGE) و میم کوین (MEME) دارایی‌هایی هستند که بیش از سایرین تحت تسلط نهنگ‌ها قرار دارند؛ به طوری که بیش از 50 درصد از عرضه در گردش هر یک از ارزهای دیجیتال موجود در این لیست، در اختیار 10 کیف پول اول آن است.

طبق گزارش پلتفرم تحلیلی Power Your Own Research، این شاخص در مورد بیبی دوج کوین (BABYDOGE) از رقم خیره‌کننده 99% هم فراتر رفته است. پس از آن توکن Memecoin (MEME) با 96٪ ذخیره نهنگ‌ها در رتبه دوم قرار دارد. شیبا اینو (SHIB) و فلوکی اینو (FLOKI) نیز به ترتیب با 75.03 درصد و 69 درصد تسلط دارایی در 10 کیف پول برتر در رتبه‌های بعدی هستند. این معیار در مورد میم‌کوین‌های بون (BONE)، په په (PEPE) و دوج کوین (DOGE) بین 42 تا 54 درصد متغیر است.

گفتنی است که بنیاد بلاکچین (Blockchain Foundation) در دسامبر 2023، برای اولین بار، شروع به خرید میم‌کوین‌ها کرد. بر اساس بیانیه رسمی منتشرشده، بنیاد آوالانچ (Avalanche)، با هدف تثبیت جایگاه خود در عرضه Web3، میم کوین‌ها را به پرتفوی خود افزود.

دموکراتیزه‌تر بودن میم کوین‌های سولانا

با وجود شرایط مذکور، به نظر می‌رسد نسل جدید میم کوین‌های مبتنی بر بلاکچین سولانا کمتر تحت کنترل بزرگترین نهنگ‌ها باشند. طبق گزارش PYOR، در حال حاضر 10 کیف پول برتر هر یک از میم‌کوین‌های بانک (BONK) و سگ کلاهدار (WIF) تنها 14.3 درصد و 22.6 درصد از عرضه در گردش آنها را در اختیار دارند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: u.today

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array