به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، سازمان بین دولتی بریکس (BRICS)، متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی از طرحی با هدف ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل مبتنی بر ارزهای دیجیتال و بلاکچین رونمایی کرده است.

ارزهای دیجیتال و سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین بریکس (BRICS)

یوری اوشاکوف (Yury Ushakov)، معاون ریاست جمهوری روسیه در مصاحبه خود با خبرگزاری روسی تاس از برنامه‌های این سازمان در جهت ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل مبتنی بر ارزهای دیجیتال و بلاکچین خبر داد. این سیستم بخشی از چارچوب قرارداد ذخیره احتیاطی (CRA) بریکس برای محافظت در برابر فشارهای نقدینگی از جمله تأثیرات نامطلوب فشارهای مالی جهانی است.

اهمیت بیانیه اخیر کشورهای عضو این گروه از آن جهت زیاد است که درجه اول به دنبال استفاده از ارزهایی به غیر از دلار آمریکا است. تلاش برای دلارزدایی در بحبوحه تورم اخیر و رکود اقتصادی، در سطح جهان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. یوری اوشاکوف در این راستا گفته است:

«ما معتقدیم که ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل بریکس، هدفی مهم برای آینده خواهد بود که بر اساس ابزارهای پیشرفته‌ای مانند فناوری‌های ارزهای دیجیتال و بلاکچین استوار است. نکته اصلی این است که اطمینان یابیم سیستم جدید برای دولت‌ها، مردم عادی و مشاغل راحت‌تر، مقرون به صرفه و عاری از تاثیرات سیاست است.»

وی افزود: کشورها برای بهبود نقش بریکس در نظام پولی و مالی بین المللی تلاش خواهند کرد. در واقع، BRICS CRA عموماً به عنوان رقیب صندوق بین المللی پول (IMF) در نظر گرفته می‌شود.

کشورهای عضو بریکس

بریکس و شکست سلطه دلار

گزارش‌های اخیر از آغاز همکاری میان وزارت دارایی روسیه، بانک روسیه و کشورهای عضو بریکس برای آماده‌سازی چندین طرح ابتکاری با هدف بهبود سیستم پولی و مالی بین‌المللی خبر می‌دهد. این سیستم، ایجاد پلتفرم پرداخت چند جانبه BRICS Bridge را نیز شامل می‌شود.

بریکس مشتاقانه از حضور کشورهای مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای پیوستن به برنامه دلارزدایی و در عین حال بهبود سیستم پولی و مالی بین‌المللی استقبال کرده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array