به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، سم آلتمن مدیرعامل استارتاپ OpenAI در جدیدترین مصاحبه خود با وبسایت The Advocate درباره ماهیت تکنولوژی هوش مصنوعی صحبت کرده است.

به گفته آلتمن، یکی از پرتکرارترین و رایج‌ترین سوءتفاهم‌های این حوزه این تصور است که هوش مصنوعی یک “مخلوق” یا “موجود” است. اما به باور او، هوش مصنوعی در واقع یک “ابزار” و توصیف کردن این تکنولوژی به‌عنوان یک “مخلوق” برگرفته از فیلم‌های علمی‌ تخیلی است.

او در این مصاحبه جدید سعی کرده درباره باورهای غلط رایج میان جامعه کمی شفاف‌سازی کند. آلتمن در مصاحبه با خبرگزاری The Advocate بیان کرده که متاسفانه بزرگترین سوءتفاهم کاربران درباره هوش مصنوعی، تلقی کردن آن به‌عنوان یک “موجود” است نه یک “ابزار”.

آلتمن در این باره گفت: “برای مثال، در اکثر فیلم‌های علمی‌ تخیلی از هوش مصنوعی به‌عنوان یک موجود مستقل و هدفمند یاد می‌شود. اما اگر به زندگی روزانه خودمان نگاه کنیم؛ استفاده از چت‌بات ChatGPT این هوش مصنوعی را در جایگاه یک ابزار کاربردی قرار می‌دهد؛ نه یک مخلوق هوشمند. این طرز فکر فقط دستورالعمل تهیه یک فیلم موفق است!”.

هوش مصنوعی

دیدگاه سم آلتمن درباره آینده و خطرات هوش مصنوعی

به گفته سم آلتمن، از دیدگاه کاربرانی که مدت‌هاست از ابزار هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؛ این تکنولوژی در قالب یک “موجود هوشمند خطرناک” ظاهر نمی‌شود. بلکه ابزاری است که در بهبود عملکرد و بهره‌وری انسان‌ها به‌کار گرفته می‌شود.
او در ادامه درباره خطرات و ریسک‌‌های استفاده از این “ابزار” محبوب صحبت کرد و گفت خطرات مربوط به این حوزه از خطراتی که انتظار داریم کمی متفاوت‌تر هستند. صحبت‌های اخیر آلتمن درباره هشدارهای قبلی او درباره استفاده غیرمسئولانه از تکنولوژی هوش مصنوعی کمی ملایم‌تر است و زنگ‌خطرهای کمتری را به‌صدا درمی‌آورد.

این متخصص شناخته‌شده در حوزه هوش مصنوعی، در سال 2015 گفته بود که “هوش مصنوعی احتمالاً منجر به پایان جهان خواهد شد! اما در همین فاصله، دستاوردهای بسیار شگفت‌انگیزی را به کمک آن رقم خواهیم زد”.

اواخر پاییز امسال بود که سم آلتمن در کنار چندین نفر دیگر از رهبران حوزه تکنولوژی، با ثبت کردن نام خود در نامه “جلوگیری از ریسک خطر انقراض بشریت به دست هوش مصنوعی” از سازمان Center for AI Safety حمایت کردند. در این نامه نوشته شده بود که “درنظر گرفتن اینکه هوش مصنوعی ممکن است ریسک انقراض را برای نسل بشر به دنبال داشته باشد؛ باید هرچه زودتر به یک اولویت جهانی تبدیل شود. این ریسک بزرگ باید در کنار خطرات گسترده‌ای مانند پاندمی‌های سراسری و جنگ‌های جهانی قرار بگیرد”.

البته آلتمن در حین حمایت از این حرکت؛ همچنان نسبت به آینده هوش مصنوعی خوش‌بین است. او باور دارد که با توسعه ابزارهای کاربردی و مفید برمنبای هوش مصنوعی، در نهایت این ما هستیم که شانس زندگی بهتر و باکیفیت‌تری را خواهیم داشت و با اتکا به خدمات این ابزارها، بهره‌وری و کارایی خود را افزایش خواهیم داد.
به باور مدیرعامل OpenAI، انسان‌ها با بهره‌گیری از ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند دست به خلق پروژه‌های بسیار نوآورانه و بدیعی بزنند.

اما اخیراً این باور مثبت آلتمن نسبت به آینده تکنولوژی هوش مصنوعی کمی به چالش کشیده شده است. همین روز جمعه گذشته بود که ایلان ماسک، هم‌بنیان‌گذار سابق استارتاپ OpenAI که در سال 2018 بر سر اختلافاتی با هیئت‌مدیره این کمپانی را ترک کرده بود؛ رسماً از آلتمن شکایت کرد!
او باور دارد که همکاری استراتژیک و تجاری مایکروسافت و OpenAI، ماموریت اصلی این شرکت هوش مصنوعی را زیر سؤال برده است. شرکت “OpenAI”، همانطور که از نامش مشخص است، یک شرکت غیرانتفاعی است که قرار بود دستاوردهایش در زمینه هوش مصنوعی را در اختیار جامعه بشریت قرار دهد.

اما در طی سال‌های اخیر، این استارتاپ دیگر به‌صورت متن‌باز (Open Source) فعالیت نمی‌کند و به اعتراض ماسک؛ فعالیت‌های اخیر OpenAI در راستای نفع اعضای جامعه نیست؛ بلکه در راستای کسب رضایت حداکثری مایکروسافت است!

سم آلتمن در واکنش به این شکایت گفته بود که ماسک از “از دست دادن جایگاه خود در هیئت‌مدیره OpenAI ناراحت است” و شکایت او هیچ مرجع قانونی و قابل‌استنادی ندارد!

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array