به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت بیت کوین روز 28 فوریه (9 اسفند) بیش از 10 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح سالانه خود در حدود 64000 دلار رسید. علیرغم اصلاح اندکی که پس از آن شاهد بودیم، قیمت بار دیگر به محدوده 63 هزار دلار بازگشته و همچنان در حال افزایش است. در نتیجه این افزایش قیمت، ارزش بازار بیت کوین به مرز 1.241 تریلیون دلار رسید. تحلیلگران در پاسخ به چرایی این جهش ناگهانی، حرکات پیش‌بینی شده پیش از رویداد هاوینگ و نقش به‌سزای صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اسپات بیت کوین را مورد توجه قرار می‌دهند. ولی واقعاً کاتالیزورهای اصلی این رالی قدرتمند کدامند؟

در ادامه به بررسی این نکته خواهیم پرداخت که چه عواملی باعث بازگشت حس اعتماد سرمایه‌گذاران و غلبه احساسات صعودی در بازار ارزهای دیجیتال و به طور خاص، بیت‌کوین شده است.

نمودار قیمت بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین در بازه هفتگی؛ منبع: TradingView

عملکرد منحصربه‌فرد صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین

داده‌های درون زنجیره‌ای منتشر شده حاکی از آن هستند که تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار بیت کوین با ارزشی بالغ بر ۱۷.۹ میلیارد دلار در  ۹ صندوق ETF تازه تأییدشده بیت کوین در ایالات متحده جذب شده است. به عبارت دیگر، این صندوق‌های سرمایه‌گذاری اکنون حدود ۱.۵ درصد از کل ۱۹.۶ میلیون بیت کوین در گردش بازار را در اختیار دارند. علاوه بر این، حجم معاملات در این محصولات سرمایه‌گذاری نیز از مرز 3.8 میلیارد دلار گذشته است. فشار خرید حاصل از این روند تاثیر قابل توجهی در تقویت روند صعودی این رمزارز داشته است.

هاوینگ بیت کوین و پیش‌بینی یک صعود انفجاری

علاوه بر عملکرد چشمگیر ETFهای بیت کوین، شمارش معکوس تا رویداد تاریخی هاوینگ که قرار است ماه آوریل امسال (فروردین 1403) اتفاق بیفتد، احساسات صعودی بازار را به شکل قابل توجهی تقویت کرده است. پیش‌بینی تحلیلگران از پتانسیل افزایش شارپی قیمت پیش از این رویداد، سرمایه‌گذاران را برای خرید هرچه بیشتر این دارایی ترغیب کرده است.

همانطور که قبلاً هم اشاره کرده‌ایم، به دنبال رویداد هاوینگ که یک مکانیسم ضدتورمی برای کاهش عرضه بیت کوین است، پاداش استخراج بلوک برای ماینرها از ۶.۲۵ واحد به ۳.۱۲۵ واحد بیت کوین کاهش پیدا خواهد کرد. داده‌های تاریخی حاکی از آن هستند که رویداد هاوینگ معمولاً با افزایش شدید قیمت‌ها در بازار کریپتو همراه بوده است.

رکوردهای تازه در شاخص ترس و طمع بازار

شاخص ترس و طمع در بازار کریپتو که ابزاری قدرتمند برای سنجش احساسات حاکم بر بازار است، طی روزهای گذشته به عدد ۸۲ رسید  و به منطقه طمع شدید وارد شد و رکوردی کم‌نظیر در بیش از یک سال گذشته را به ثبت رساند. این شاخص در حال حاضر با نمایش عدد 86، همچنان طمع شدید در بازار را نشان می‌دهد. غلبه حس طمع در بازار معمولاً نشانگر افزایش فشار خرید و تمایل سرمایه‌گذاران به هولد کردن این دارایی است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین

مجموع عوامل فوق باعث شده است سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بیت کوین امید بیشتری داشته و منتظر ثبت رکوردهای تاریخی تازه باشند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array