به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بازار بزرگ ارزهای دیجیتال، به رهبری بیت کوین مسیری کم‌نظیر را در پیش گرفته و در حال ثبت رکوردهای تازه است. سولانا (SOL) نیز همگام با رونق فعلی بازار، روزهای سبز و پرسودی را تجربه می‌کند.

سولانا (SOL) در مسیر 600 دلار

تحلیلگران بازار کریپتو با استناد به پتانسیل سولانا در تکرار و تقلید روندهای قیمت اتر (ETH) در طول دوره‌های صعودی قبلی، آغاز یک رالی قدرتمند با رشدی چشمگیر را برای این دارایی دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند. به عنوان مثال، در چرخه صعودی 2020-2021، قیمت اتریوم (ETH) از حدود 85 دلار تا مرز 4935 دلار افزایش یافت و روند صعودی بیت کوین را با دقت دنبال کرد. جالب اینجاست که در آن مقطع، پس از اینکه بیت کوین رکورد جدیدی را بالای 20000 دلار ثبت کرد، روند صعودی اتر به رشدی 1400 درصدی رسید.

این فراکتال می‌تواند در سال 2024 نیز تکرار شود، زیرا بیت کوین روند صعودی طولانی مدتی را به سمت رکورد 69000 دلاری خود در نوامبر 2021 دنبال می‌کند. ثبت رکوردهای تازه برای بیت‌کوین می‌تواند این بار به همان اندازه برای سولانا نیز مفید باشد. شایان ذکر است که اتریوم و سولانا اکنون هر دو حدود 50 درصد با رکورد تاریخی خود فاصله دارند.

نمودار سولانا و اتر و بیت کوین
نمودار عملکرد سه روزه قیمت بیت کوین (BTC/USD) در مقابل اتریوم (ETH/USD) و سولانا (SOL/USD)؛ منبع: TradingView

با توجه به این همبستگی تاریخی، اگر صعود بیت کوین به رقم پیش‌بینی شده 150 هزار دلار تام لی، رئیس تحقیقات Fundstrat برسد محقق گردد، می‌تواند سولانا را تا مرز 600 دلار بالا ببرد. این رقم به معنای رشد حدوداً 450 درصدی نسبت به قیمت فعلی SOL است.

آیا شاخص‌های فاندامنتال سولانا از این پیش‌بینی پشتیبانی می‌کنند؟

اساساً، سولانا اخیراً از نظر پذیرش شبکه، عملکرد بسیار خوبی داشته است و کل ارزش قفل شده (TVL) در سراسر این اکوسیستم به حدود 20.51 میلیون واحد SOL رسیده است که بالاترین سطح آن از ژانویه 2023 تاکنون است.

نمودار کل ارزش قفل شده در شبکه سولانا
نمودار کل ارزش قفل شده در شبکه سولانا ؛ منبع: Defi Llama

از نظر تئوری، وقتی دارایی‌های بیشتری در پلتفرم‌های دیفای (DeFi) قفل می‌شوند، عرضه در گردش این توکن‌ها ممکن است کاهش یابد و این کاهش، به‌نوبه‌خود منجر به افزایش بالقوه تقاضا نسبت به عرضه خواهد شد. این اثر کمیابی می‌تواند به افزایش قیمت توکن‌های قفل شده کمک کند.

به نظر می‌رسد افزایش TVL سولانا با رشد پایدار آن در بازه‌های سه ماهه‌ای که توسط پلتفرم منابع داده مساری (Messari) دنبال می‌شود، همزمان شده باشد. شایان ذکر است که میانگین پرداخت‌کنندگان کارمزد روزانه شبکه در طول سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، حدود ۱۰۳ درصد افزایش یافته است. در همان دوره، متوسط حجم معاملات روزانه در صرافی‌های غیرمتمرکز آن 961 درصد و میانگین معاملات روزانه توکن‌های غیرمثلی (NFT) حدود 359 درصد افزایش داشته است.

در سه ماهه نخست سال 2024، ایردراپ توکن بومی صرافی ژوپیتر با نام JUP نیز فعالیت‌های زیاد درون زنجیره‌ای را در بلاکچین سولانا به دنبال داشت. همچنین، حجم معاملات NFT آن نزدیک به 5 میلیارد دلار بود که نشان‌دهنده تقاضای زیاد برای رمزارز سولانا (SOL) است.

تحلیل تکنیکال سولانا (SOL)

در کوتاه مدت، قیمت سولانا (SOL) به دلیل شکل‌گیری یک الگوی ادامه‌دهنده صعودی در نمودار روزانه خود، 200 دلار را به عنوان هدف اصلی در نظر خواهد گرفت. این الگو که پرچم صعودی نام دارد، زمانی ایجاد می‌شود که قیمت در داخل یک ساختار مثلث متقارن پس از یک حرکت قوی به سمت بالا تثبیت گردد.

از روز 28 فوریه (9 اسفند)، قیمت SOL در حال آزمایش خط روند بالایی پرچم بوده است تا در صورت امکان آن را به سمت بالا بشکند. اگر این اتفاق بیفتد، قیمت احتمالاً در ماه مارس تا مرز 200 دلار افزایش می‌یابد که تقریباً 75٪ از سطوح فعلی بیشتر است.

نمودار قیمت روزانه سولانا
نمودار قیمت روزانه سولانا در برابر دلار آمریکا (SOL/USD). منبع: TradingView

برعکس، شکست به زیر خط روند پایینی مثلث نشان‌دهنده بی‌اعتبار شدن این ستاپ صعودی است. در چنین شرایطی، قیمت SOL می‌تواند به اندازه حرکت صعودی قبلی، یعنی به سمت 60.75 دلار کاهش یابد که حدوداً 45 درصد از سطح فعلی قیمت کمتر است.

گفتنی است که در زمان نگارش این مطلب، سولانا (SOL ) با قیمت 124 دلار و 23 سنت معامله می‌شود که نشان دهنده 14.27 درصد رشد در تایم فریم روزانه و بیش از 19 درصد افزایش در بازه هفتگی است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array