به گزارش ایران دکونومی، ارز مسافرتی نوعی ارز دولتی و کمک‌هزینه سفر به کشورهای خارجی است و سالی یک مرتبه به همه افرادی که می‌خواهند به کشورهای خارجی سفر کنند تعلق می‌گیرد.

این کمک هزینه به این شکل است که بانک مرکزی، ارز را با قیمتی کمتر از قیمت بازار می‌دهد. این مبلغ تنها یک بار در سال به افراد تعلق می‌گیرد.

افرادی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند سهمیه ۵۰۰ یورویی کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد، از این رو به بازار غیر رسمی مراجعه می‌کنند که انبوه این تقاضاها باعث برهم خوردن نظم و ثبات بازار می‌شود. 

تقریبا اواخر زمستان هر سال شاهد نوسانات قیمتی در بازار ارز هستیم که ناشی از افزایش تقاضا به دلیل سفرهای خارجی است اما امسال بانک مرکزی برای جلوگیری از این اتفاق تدبیر جدیدی اندیشیده است. چند روز قبل بانک مرکزی اعلام کرد که از ۷ اسفندماه کسانی که بلیت هواپیما در اختیار دارند به جای ۵۰۰ یورو می‌توانند ۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی دریافت کنند.
اسفندماه هر سال تقاضای پول در جامعه به دلیل فرارسیدن ایام تعطیلات نوروزی و افزایش سفرها بالا می‌رود. این افزایش تقاضا در بازار ارز نیز اتفاق می‌افتد که منجر به افزایش نرخ می‌شود.

شرایط دریافت ارز مسافرتی

ایرانی بودن: متقاضی دریافت ارز مسافرتی باید تابعیت ایرانی داشته باشد.

حداقل سن: متقاضی باید حداقل ۱۲ سال سن داشته باشد.

ارائه مدارک: متقاضی باید مدارک مورد نیاز را به یکی از شعب منتخب بانک‌های عامل ارائه کند.

سفر خارجی: متقاضی باید قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشد. ارز مسافرتی تنها برای کسانی که قصد سفر خارجی دارند قابل پرداخت است. از همین رو اسناد و مدارکی که تأییدکننده این موضوع است در زمان درخواست ارز باید ارائه شود.

عدم دریافت ارز در سال جاری: متقاضی در سال جاری نباید ارز مسافرتی دریافت کرده باشد. در واقع براساس قانون تمام شهروندان ایرانی تنها یک مرتبه در سال می‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.

مدارک مورد نیاز برای خرید ارز

مدارک مورد نیاز برای خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور می‌باشد. ضمن اینکه تحویل ‎ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.

تحویل ‎ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌گیرد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array