به گزارش ایران دکونومی، آمارها و بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که بیشترین تسهیلات کلان غیرجاری در انتهای پاییز 1402 متعلق به بانک آینده به ارزش 146 همت بوده است. در رتبه دوم بانک سپه با 106 همت تسهیلات کلان غیرجاری قرار دارد و در جایگاه سوم هم بانک کشاورزی با تسهیلات کلان غیرجاری 36 همتی قرار گرفته است.

پس از موارد فوق الذکر، بانک پاسارگاد، بانک ملی، بانک پارسیان، توسعه صادرات و تجارت، هرکدام به ترتیب از 23 تا 11 همت تسهیلات کلان غیرجاری دارند.

پس از آن، بانک‌های مسکن، اقتصاد نوین، سرمایه، شهر، گردشگری، خاورمیانه، پست بانک، رفاه، دی و ایران‌زمین کمتر از 10 همت وام کلان غیرجاری را در انتهای آذر 1402 به ثبت رسانیده‌اند. بانک سامان، سینا، ایران و توسعه تعاون هرکدام با کمتر از 1 همت تسهیلات کلان غیرجاری در پاییز 1402، در جایگاه پایانی قرار گرفته‌اند. 

وام بی بازگشت یا تسهیلات کلان تسویه نشده

به طور کلی، تسهیلات کلان تسویه نشده دربرگیرنده انواع وام‌های معوقه، سررسید گذشته و مشکوک الوصول می‌باشد که بنابر صلاحدید و قوانین بانک، ممکن است با جریمه یا بخشودگی‌هایی نیز مواجه شوند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، نسبت وام‌های کلان غیرجاری در بانک‌ها ارتباط زیادی با کفایت سرمایه و انباشت ریسک در ترازنامه بانک دارد. بنابراین هرچقدر نسبت تسهیلات غیرجاری نسبت به تسهیلات تاریخ گذشته بیشتر باشد، انباشت ریسک در ترازنامه بانک نیز بیشتر خواهد شد.  

تسهیلات سررسید شده و غیر جاری 22 بانک

ارزش اصل تسهیلات کلان پرداختی توسط 22 بانک مورد بررسی تا انتهای پاییز 1402، حدود 490 همت بوده که همچنان با وجود اتمام قرارداد تسویه نشده است. با این تفاسیر، بیش از 413 همت از تسهیلات کلان پرداختی در زمره تسهیلات کلان غیرجاری قرار می‌گیرند که عمدتاً به معنای گذشت بیش از دوماه پس از تاریخ اتمام اقساط است. 

شایان ذکر است که در حال حاضر 27 بانک، شامل 2 بانک قرض الحسنه، 7 بانک دولتی و 17 بانک خصوصی در کشور فعالیت دارند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی، بجز بانک‌های قرض الحسنه، ملت، صادرات و صنعت و معدن، اطلاعات تمامی بانک‌ها در رابطه با تسهیلات کلان غیرجاری در انتهای پاییز 1402 اعلام شده است. 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array