به گزارش ایران دکونومی، پیش از ظهور شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی عمدتاً بر رسانه‌های سنتی مانند روزنامه‌ها، مجلات و تلویزیون متمرکز بود. با این‌حال، شبکه‌های اجتماعی، این روند را تغییر داده‌اند. امروزه، افراد بیشتر از رسانه‌های اجتماعی برای کسب اطلاعات و اخبار استفاده می‌کنند. این امر، روابط عمومی را ملزم می‌سازد تا حضور قوی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد و بتواند با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کند. با ظهور پدیده شبکه‌های اجتماعی، اساساً کارکرد روابط عمومی متحول شده و مسائل مختلفی از قبلی برند، بازاریابی، اعتماد و ارتباط با تمام افراد ذی‌نفع و نیز تعامل با اینفلوئنسرها به منصه ظهور کشیده شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی به ابزارهای قدرتمندی تبدیل شده‌اند که می‌توانند برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف، ایجاد آگاهی از برند، مدیریت بحران و سایر اهداف روابط عمومی استفاده شوند.

صنعت بانکداری نیز در حال حاضر در حال گذار به سمت دیجیتال است. مشتریان انتظار دارند که بتوانند خدمات بانکی خود را به راحتی و به صورت آنلاین یا از طریق تلفن همراه دریافت کنند. این تغییر، در کنار ظهور شبکه‌های اجتماعی، وظایف، کارکردها و نحوه تعامل روابط عمومی بانک‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

روابط عمومی می‌تواند نقش مهمی در بانکداری مدرن ایفا کند. برآمدن مفهوم دنیای فیجیتال (نامشخص شدن مرز میان دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی)، اهمیت این موضوع را دو چندان کرده است. از جمله مهم‌ترین نقوش روابط عمومی در دنیای فیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. روابط عمومی می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا اعتماد و اعتبار خود را در میان مشتریان، سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان ایجاد و حفظ کنند. این امر از طریق فعالیت‌هایی مانند اطلاع‌رسانی درباره محصولات و خدمات بانک، برجسته‌سازی عملکرد مالی بانک و پاسخگویی به نگرانی‌های عمومی انجام می‌شود. پاسخگویی سریع و مناسب در فضای اجتماعی و نیز ابزارهای دیجیتال خود بانک‌ها از جمله اپلیکیشن‌ها و اینترنت‌بانک‌ها، کمک شایانی به حفظ اعتبار بانک‌ها خواهد کرد.

2. روابط عمومی می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهند. این امر از طریق فعالیت‌هایی مانند تبلیغات، روابط با رسانه‌ها، حضور قوی در شبکه‌های اجتماعی و مشارکت‌های اجتماعی انجام می‌شود. آگاهی بیشتر از برند می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا مشتریان جدید جذب کرده و وفاداری مشتریان فعلی را حفظ کنند. محتوای جذاب، استفاده درست از هشتگ‌ها، همکاری با سایر برندها، استفاده از تبلیغات هدفمند و درگیر کردن مخاطبان در محتوا، از جمله کارهایی است که موجب افزایش برند در جهان مدرن خواهد شد. بر اساس یکی از مطالعات اخیر، 86 درصد از مصرف‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی برای تحقیق در مورد محصولات و خدمات مالی استفاده می‌کنند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که 67 درصد از مصرف‌کنندگان احتمال بیشتری دارد که از برند فعال در شبکه‌های اجتماعی خرید کنند.

3. روابط عمومی همچنین می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا در صورت وقوع بحران، تصویر عمومی خود را مدیریت کنند. این امر از طریق فعالیت‌هایی مانند ارائه اطلاعات سریع و دقیق به رسانه‌ها، همکاری با مقامات نظارتی و پاسخگویی به نگرانی‌های عمومی انجام می‌شود. مدیریت بحران موثر می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا از آسیب به شهرت خود جلوگیری کنند. این امر به‌ویژه در تعامل اصولی با مخاطب در شبکه‌های اجتماعی، بسیار مهم تلقی می‌شود. مخاطب و مشتری نباید احساس کند که پاسخ پرسششان در اینستاگرام یا توییتر بانک، نادیده گرفته شده یا با بی‌احترامی پاسخ داده شده است.

4. روابط عمومی همچنین به بانک‌ها کمک می‌کند تا نوآوری را در صنعت بانکداری ترویج کنند. انتشار مقالات و مصاحبه‌ها درباره نوآوری‌های بانکی، برگزاری رویدادهای صنعت و همکاری با استارت‌آپ‌ها از جمله وظایف روابط عمومی در این بخش است. ترویج نوآوری می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا در بازار رقابتی، بتوانند جایگاه خود را حفظ کرده و به نیازهای مشتریان خود پاسخ دهند.

5. اما مهم‌ترین وظیفه روابط عمومی، کمک به بانک‌ها برای به نمایش گذاشتن مسئولیت اجتماعی خود است. فعالیت‌هایی مانند حمایت از سازمان‌های خیریه، تعهد به پایداری و شفافیت در گزارشگری، اقداماتی است که مسئولیت اجتماعی بانک را برجسته می‌سازد. مسئولیت اجتماعی می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا تصویر مثبتی در جامعه ایجاد کنند و اعتماد مشتریان را جلب کنند. شبکه اجتماعی به دیده شدن این اقدامات شایسته، کمک چشمگیری خواهد کرد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array