به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، مدل‌های مولد هوش مصنوعی مانند چت جی‌بی‌تی (ChatGPT)، دنیای فناوری را تحت تأثیر قرار داده است، زیرا تهدیدی برای نفوذ به جریان اصلی است. با اعلام بدراک (Bedrock)، واضح است که آمازون آماده است تا مانند رقبای بزرگ فناوری مایکروسافت و گوگل، همه کاره شود.

بدراک به کاربران خدمات وب آمازون (AWS) این امکان را می‌دهد که هوش مصنوعی مولد را از مدل‌های پایه (FM) بسازند – GPT-4 نمونه‌ای از چنین مدلی است که چت جی‌بی‌تی یک برنامه هوش مصنوعی مولد است که بر روی آن ساخته شده است.

“بیاموزید که چگونه دسترسی به مدل‌های پایه اصلی ساخت سریع برنامه‌ها را آسان می‌کند و در عین حال داده‌های شما را خصوصی و ایمن نگه می‌دارد.”

— خدمات وب آمازون (@awscloud) 13 آوریل 2023

بر اساس یک پست وبلاگی که این سرویس را اعلام می‌کند، بدراک یک تجربه بدون سرور است که در آن کاربران می‌توانند FMs را به صورت خصوصی با داده‌های خود سفارشی کنند و به راحتی آنها را در برنامه‌های خود ادغام و مستقر کنند.”

بدراک

همزمان با راه اندازی بدراک، آمازون همچنین تایتان (Titan) را معرفی کرد که شامل دو مدل پایه جدید توسعه یافته توسط آمازون مشین لرنینگ (Amazon Machine Learning) است.

جزئیات در مورد تایتان در حال حاضر کمیاب است و نمایندگان آمازون مشخصات فنی را مخفی نگه می‌دارند. با این حال، نایب رئیس AWS، براتین ساها (Bratin Saha)، به خبرنگاران گفت که آمازون از نسخه تنظیم شده تایتان برای نمایش نتایج جستجو در صفحه اصلی شرکت استفاده می‌کند.

با این حال، کاربران به FM‌های داخلی آمازون محدود نخواهند شد، زیرا این شرکت همچنین ادغام بدراک را برای برخی از محبوب ترین مدل‌های صنعت، از جمله Jurassic-2، یک LLM چند زبانه و کلود (Claude)، یک عامل مکالمه از آنتروپیک (Anthropic) اعلام کرد.

بدراک

بدراک همچنین دسترسی API روی پلتفرم را به مدل‌های استبیلیتی ای‌ال (Stability AI)، از جمله استیبل دیفیوژن (Stable Diffusion)، یک تولیدکننده متن به تصویر محبوب، فراهم می‌کند.

بدراک و تایتان می‌توانند به لطف حضور تقریباً در همه جا AWS و سهولت استفاده، برای رهبران بخش فعلی دردسرساز شوند و استفاده از آن را فراهم می‌کند.

بدراک به کاربران این امکان را می‌دهد که با دادن گزینه‌ای برای استفاده از FM‌های از قبل موجود به عنوان ستون برای پشتیبانی از داده‌های خود، این مشکل را برطرف کنند. برای مشتریانی که قبلاً از AWS استفاده می‌کردند و آن‌هایی که داده‌های خود را به اکوسیستم AWS می‌آورند، این بدان معناست که داده‌های آنها به همان اندازه ایمن می‌ماند که معمولاً در ابر آمازون است و هرگز به مجموعه داده‌های آموزشی تزریق نمی‌شود.

طبق اعلام آمازون، هیچ یک از داده‌های مشتری برای آموزش مدل‌های زیربنایی استفاده نمی‌شود و از آنجایی که همه داده‌ها رمزگذاری شده‌اند و از ابر خصوصی مجازی مشتری (VPC) خارج نمی‌شوند، مشتریان می‌توانند اعتماد کنند که داده‌های آنها خصوصی و محرمانه باقی می‌ماند.

آمازون امیدوار است که دوئل هوش مصنوعی مولد (AI) بین برد (Bard) گوگل و چت جی‌بی‌تی مایکروسافت/اوپن ای‌آی را با اعلام سرویس بدراک خود و معرفی دو مدل جدید زبان بزرگ داخلی (LLM) به نبرد رویال تبدیل کند.

بایدو (Baidu)، یکی دیگر از شرکت‌های فناوری چینی، با راه‌اندازی ارنی (Ernie) اشاره‌ای به برد گوگل تلاش کرد، اما استقبال ضعیف از این محصول باعث افت 10 درصدی سهام این شرکت شد.

در حالی که تایتان و بستراک در حال پیوستن به موج اول مدل‌های هوش مصنوعی مولد در معرض دید عموم هستند، لباس‌های فناوری در سراسر جهان در حال آماده‌سازی ورود خود هستند. شرکت فناوری چینی علی بابا قرار است چت ربات هوش مصنوعی خود را به نام تانگی چنون ( Tongyi Qianwen) معرفی کند تا بتواند رقابتی را برای شرکت‌های غربی که در حال حاضر بر فضا مسلط هستند، ایجاد کند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

منبع:Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array