به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با بالا گرفتن هیجانات ناشی از آغاز به کار یک استاندارد توکن آزمایشی جدید و غیر رسمی با نام ERC-404، کارمزدهای شبکه اتریوم به بالاترین حد خود طی هشت ماه گذشته رسید. طبق داده‌های ارائه شده، روز نهم فوریه (21 بهمن)، هزینه‌های گس در شبکه اتریوم به میانگین 70 gwei یعنی حدود 60 دلار برای یک تراکنش استاندارد رسید و سقف کارمزد 377 gwei را به ثبت رساند. این بالاترین رقم ثبت شده 12 می 2023 (22 اردیبهشت) تاکنون بود.

در حالی که دلایل مختلفی می‌توانند در این جهش کم‌سابقه دخیل باشند، اما افزایش هیاهو در مورد استاندارد توکن ERC-404 اصلی‌ترین عامل موثر در این رویداد بوده است.

هزینه‌های گس در شبکه اتریوم با استاندارد توکن ERC-404
هزینه‌های گس در شبکه اتریوم تا 377 gwei افزایش یافت. منبع: Etherscan

موج هیجان مربوط به استاندارد توکن جدید ERC-404 روز 5 فوریه (16 بهمن) درست زمانی آغاز شد که پروژه‌ای به نام پاندورا این استاندارد آزمایشی را راه‌اندازی کرد. توکن بومی این پروژه از آن زمان تاکنون بیش از 6100 درصد رشد و بیش از 474 میلیون دلار حجم معاملات را شاهد بوده است.

گفتنی است که بیشترین کاربرد شبکه روز 9 فوریه ناشی از افزایش فعالیت صرافی غیرمتمرکز یونی سوآپ (Uniswap) بوده است.

فعالیت در شبکه اتریوم با استاندارد  ERC-404
افزایش فعالیت در شبکه اتریوم در صرافی یونی سوآپ. منبع: ultrasound.money

هدف از راه‌اندازی استاندارد ERC-404

در واقع، ERC-404 قصد دارد توکن‌های غیرمثلی (NFT) با استاندارد ERC-721 را به توکن‌های ERC-20 متصل کند. این استاندارد امکان ساخت NFT‌های تقسیم‌پذیر (Fractionalized) را فراهم خواهد کرد؛ به این ترتیب، چندین کیف پول قادر خواهند بود به طور همزمان بخشی از یک NFT را در اختیار داشته باشند و از آن بخش برای معامله، استیکینگ یا دریافت وام استفاده کنند.

با وجود اینکه برای نام‌گذاری این نوع جدید از توکن‌ها، از پیشوند “ERC”  استفاده شده است، ولی این پروتکل کاملاً غیررسمی است. یکی از توسعه دهندگان پروژه پاندورا که با نام مستعار “ctrl” شناخته می‌شود، گفته است تیم توسعه‌دهندگان برای کاهش هزینه‌های گس تا حدامکان، تلاش می‌کند.

«ما تلاش داریم هزینه‌های گس شبکه را بهینه‌سازی کنیم، زیرا این بخش بزرگی از روند پذیرش پروتکل‌هایی است که به دنبال یکپارچه شدن در شبکه هستند؛ بنابراین می‌توانیم در موارد خاص، به طور بالقوه هزینه‌های گس را بین 300 تا 400 درصد کاهش دهیم.»

طبق گفته یکی از بنیانگذاران شرکت حسابرسی گس‌لایت (Gaslite) با نام مستعار PopPunk، یک توکن ERC404 تقریباً سه برابر بیشتر از حد مورد نیاز برای یک تراکنش متوسط NFT هزینه‌بر است.

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط پلتفرم تحلیل داده بردآی (Birdeye)، بیشتر این فعالیت‌ها را می‌توان به حجم قابل توجهی از معاملاتی نسبت داد که توسط پروژه‌هایی مثل پاندورا، DeFrogs و چندین پروژه ERC-404 دیگر انجام شد که در مجموع به رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار در یک هفته می‌رسد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array