به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بانک مرکزی سوئد ریکس بانک (Riksbank) گزارشی را منتشر کرده است که جزئیات مرحله سوم تحقیقات مربوط به ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود را ارائه می‌دهد. این بار یک مدل مشارکتی برای پرداخت‌های خرد و پرداخت‌های مشروط مورد توجه است.

ریکس بانک تحقیقات CBDC خود را در سال 2020 (1399) با همکاری با خدمات پرداخت خصوصی موجود به عنوان اولویت اولیه آغاز کرد و حکومت را به عنوان یک سوال کلیدی برای همکاری مورد بحث قرار داد و گزینه‌ها را به سه سطح تقسیم کرد.

پایین‌ترین سطح، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها بود که خطر دادن آزادی زیادی به شرکت‌کنندگان داشت که «ممکن است درک عمومی از چیستی کرون (krona) الکترونیکی برای عموم دشوار باشد. علاوه بر این، ممکن است برای خدمت به کل جمعیت توسعه نیابد.

انتهای دیگر این طیف، یک برنامه تحت مدیریت ریکس بانک خواهد بود که در آن “رابط و دامنه خدمات برای کرون دیجیتال استاندارد و مشترک برای همه شرکت کنندگان خواهد بود.” همچنین اشاره کرد که تنظیم این پارامترها می‌تواند تأثیر زیادی بر نوآوری داشته باشد.

بانک

ریکس بانک در مورد یک پرداخت مشروط آزمایشی موفق شامل خرید یک خودرو گزارش داد. در حالی که این یک علامت مثبت برای برنامه‌ریزی ارز الکترونیکی بالقوه بود، به دلیل اطلاعات اضافی که برای تکمیل تراکنش پیچیده لازم بود، سؤالاتی در مورد حفظ حریم خصوصی ایجاد کرد. علاوه بر این:

“اگر شرایطی برای پول در نظر گرفته شود، به عنوان مثال که فقط می‌توان از آن برای خریدهای خاص استفاده کرد، این خطر وجود دارد که به چیزی شبیه کارت هدیه تبدیل شود و در نتیجه دیگر پول نباشد.”

ریکس بانک اشاره کرد که شفافیت ذاتی در سیستم می‌تواند پیامدهایی برای رازداری بانکی داشته باشد و می‌تواند برای کشف رفتار نامطلوب از سوی ارائه دهندگان خدمات مفید باشد.

در حالی که ریکس بانک، مشابه فدرال رزرو ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا، تأکید می‌کند که هیچ تصمیمی در مورد صدور CBDC اتخاذ نشده است، بحث آن دارای یک حس فوریت بود. همچنین نوشته بود:

وقتی پول نقد به نفع خدمات دیجیتالی بازیگران خصوصی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد، نقش مستقیم ریکس بانک در بازار پرداخت کاهش می‌یابد. بنابراین ریکس بانک ممکن است انجام وظیفه خود را برای ارتقای یک سیستم پرداخت ایمن و کارآمد در دسترس برای همه گروه‌های جامعه دشوارتر ببیند.

کرون الکترونیکی، راه حل بالقوه‌ای برای این مشکل است. این گزارش همچنین به مشارکت ریکس بانک در پروژه آیس بریکر (Icebreaker) مربوط به پرداخت‌های خرد و حواله‌های مرزی اشاره می‌کند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array