به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت دانه‌های کاکائو به دلیل برداشت کم ناشی از خشکسالی در غرب آفریقا، به بالاترین حد خود رسیده است. شایان ذکر است که غرب آفریقا بیشترین میزان کاکائو مورد نیاز جهان را تولید می‌کند.

شکلات سازان هشدار می‌دهند که ممکن است مجبور شوند هزینه‌های فزاینده تولید را به مصرف کنندگان تحمیل کنند.

در روز جمعه (20 بهمن) قیمت‌ معاملات آتی کاکائو تحویل مارس 2024 در بورس بین قاره‌ای (ICE) نیویورک، برای مدت کوتاهی به بالای 6000 دلار در هر تن رسید و سپس کاهشی و در حدود 5880 دلار در هر تن معامله شد که هنوز بسیار بالاتر از رکورد قبلی 5379 دلاری است که در سال 1977ثبت شده است. به این ترتیب، قیمت کاکائو از آغاز سال گذشته (2023) تقریباً دو برابر شده است.

کارشناسان این افزایش را به کاهش تولید کاکائو در ساحل عاج و غنا نسبت می‌دهند؛ کشورهایی که در مجموع مسئول تولید دو سوم دانه‌های کاکائو جهان هستند. هر دو کشور ماه‌هاست که با تغییرات شدید آب و هوا و بیماری‌های غلاف کاکائو دست و پنجه نرم می‌کنند.

براساس آمارها، محموله‌های کاکائو ساحل عاج از اکتبر 2023 تا فوریه 2024، تقریباً 39 درصد کاهش یافته و به 1.04 میلیون تن رسیده است. صادرات غنا نیز در بازه زمانی سپتامبر 2023 تا ژانویه 2024 حدود 35 درصد کاهش یافت و به 341,000 تن رسید. نظرسنجی رویترز در هفته گذشته پیش‌بینی کرد که کسری جهانی دانه کاکائو در فصل کشاورزی جاری به 375,000 تن خواهد رسید.

تحلیلگران این صنعت خاطرنشان می‌سازند که هزینه‌های تولید به دلیل نگرانی‌های عرضه ناشی از پدیده آب و هوایی که در سه ماهه سوم سال 2023 در غرب آفریقا ایجاد شد، احتمالاً به رشد خود ادامه خواهد داد؛ انتظار می‌رود حداقل تا آوریل 2024 همچنان قیمت‌ها افزایش یابد.

«میشل باک» مدیرعامل غول آب نبات آمریکایی Hershey، اعلام کرد که انتظار دارد افزایش بی سابقه قیمت کاکائو، رشد درآمد را در سال 2024 محدود و به افزایش قیمت محصولات منتهی شود.

باک اظهار داشت: «ما از تمامی ابزارها از جمله قیمت گذاری، به عنوان راهی برای مدیریت کسب و کار استفاده خواهیم کرد. شرکت Mondelez، مالک آب نبات ساز Cadbury نیز ماه گذشته هشدار داد که افزایش قیمت‌ها به عنوان آخرین راه حل برای مدیریت هزینه‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر، «پل دیویس» رئیس انجمن اروپایی کاکائو هشدار داد که احتمالاً بازار جهانی کاکائو برای 18 ماه تا سه سال دیگر ضعیف باقی خواهد ماند.

منبع: euronews

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array