به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، مارس امسال (10 اسفند 1401 تا 11 فروردین 1402)، ماه پر سودی برای بیت کوین و بخش زیادی از بازار ارزهای دیجیتال بود. در واقع باتوجه به حوادث غیرمنتظره‌ای مثل ورشکستگی بانک‌ها، تورمی مداوم و وجود سایر بادهای مخالف مربوط به داده‌های اقتصاد کلان، سرمایه‌گذارانی که به دنبال یافتن مکانی امن برای حفاظت از سرمایه خود بودند در نهایت این منبع ذخیره ارزش را، در بازار کریپتو یافتند.

پس از شروع مشکلات و تشدید بحران‌های بانکی، نه تنها به نظر می‌رسید قیمت بیت کوین می‌تواند عملکردی متمایز از سایر بازارهای مالی از خود نشان دهد، بلکه پس از ثبت رکوردی تازه در هش ریت بیت کوین، این شبکه بیشتر از همیشه به مکانی امن برای سرمایه‌گذاری تبدیل شد.

طبق داده‌های سرویس تحلیل بلاکچین گلاس‌نود (Glassnode)، هش ریت بیت کوین در پایان ماه مارس تقریباً 400 اگزاهش بر ثانیه (EH/s) بوده است. این درحالی است که این معیار ابتدای سال جاری رقمی در حدود 270 EH/s را نشان می‌داد. هش ریت به کل قدرت محاسباتی استفاده شده توسط ماینرها برای حفظ پایداری شبکه بیت کوین اشاره دارد. ارتباط مستقیمی بین میزان هش ریت و امنیت شبکه بیت کوین وجود دارد، یعنی هر چه هش ریت شبکه بالاتر باشد، می‌توان شبکه بیت کوین را شبکه‌ای امن‌تر در نظر گرفت.

در پی این تغییر مسیر، در این بازه زمانی، قیمت بیت کوین نزدیک به 20 درصد افزایش یافت، در حالی که افزایش قیمت اتریوم به حدود 10 درصد می‌رسید. سومین ارز دیجیتال بزرگی که در ماه مارس افزایش چشمگیری را تجربه کرد، چین لینک (LINK) بود. قیمت رمزارزهایی مثل آوه، لایت کوین و پالیگان نیز اندکی کمتر از ده درصد رشد داشت.

خرید دوباره بیت کوین توسط شرکت بزرگ مایکرواستراتژی (MicroStrategy) نیز عامل مثبت دیگری بود که به این روند مثبت کمک کرد. طبق اظهارات اخیر مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیر عامل این شرکت، به نظر می‌رسد مایکرواستراتژی قصد ندارد به این زودی دست از خرید بیت کوین بکشد.

راه حل مقیاس‌پذیری zkEVM  پالیگان

یکی دیگر از اتفاقات مهمی که در ماه مارس بازار کریپتو را تحت تاثیر خود قرار داد، راه‌اندازی نسخه بتای شبکه اصلی ماشین مجازی اتریوم با دانش صفر (zkEVM) در اواخر این ماه بود. zkEVM یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم است که توسط اتریوم طراحی شده و هدف آن کاهش چشمگیر کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم می‌باشد. به عقیده بسیاری، پروژه ZkEVM  پالیگان، یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های فناوری در بازار ارزهای دیجیتال در سال جاری بوده است.

بازار پالیگان

تاثیر داده‌های اقتصاد کلان بر بازار رمزارزها

پس از اینکه اداره اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) اعلام کرد همانطور که برآورد می‌شد، نرخ تورم این کشور در ماه فوریه (بهمن و اسفند 1401)، به 0.4 درصد کاهش یافته است، قیمت بیت کوین با جهشی ناگهانی به مرز 25 هزار و 484 دلار رسید و بالاترین سطح 9 ماهه خود را ثبت کرد.

از طرف دیگر، انتظار می‌رفت فدرال رزرو در نشست ماه مارس خود، بهره بانکی را تا 50 واحد پایه افزایش دهد ولی پس از ورشکستگی چند بانک بزرگ آمریکایی، احتمال دنبال کردن سیاست‌های پولی قبلی توسط این بانک مرکزی با تردید مواجه شد. همانطور که انتظار می‌رفت، پس از وقوع این اتفاقات، فدرال رزرو نرخ بهره را 25 واحد پایه افزایش داد و به محدوده هدف 4.75 تا 5 درصد رساند.

در همین حال، کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا (FOMC) اذعان داشت که شرایط به وجود آمده احتمالاً بر فعالیت‌های اقتصادی، نرخ اشتغال و تورم تاثیراتی منفی خواهد داشت. به همین جهت، باوجود تاکیدات قبلی خود بر لزوم افزایش مدام نرخ بهره، اکنون هرگونه افزایش را منوط به داده‌های اقتصادی در آینده می‌داند.

علیرغم اینکه پس از سقوط بانک‌های دوستدار رمزارزها مثل سیلورگیت و سیلیکون ولی، صنعت کریپتو در شوک این اتفاق فرو رفت، ولی کند شدن روند افزایش نرخ بهره، مثل محرکی قوی، قیمت بیت کوین را به مرز 28 هزار و 700 دلار رساند.

FOMC

افزایش فشارهای نظارتی بر بازار رمزارزها

اقدامات اخیر مقامات ایالات متحده علیه اپراتورهای ارزهای دیجیتال در سال جاری، موجب تعجب بسیاری از افرادی شد که بازار ارزهای دیجیتال را دنبال می کنند. هرچند کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) سابقه‌ای طولانی در انتقادات تند علیه ارزهای دیجیتال دارد. با این حال، می‌توان امیدوار بود که هدف این نهادهای نظارتی، ایجاد محیطی مناسب و امن برای بازار نوپای ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاران آن باشد.

درحالیکه صنعت کریپتو با مشکلات مربوط به چند بانک فعال در این بخش دست‌وپنجه نرم می‌کرد، کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) به دلیل نقض قوانین، شکایتی علیه بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان و بنیانگذار آن، چنگ پنگ ژائو (Chengpeng Zhao) مطرح کرد. این اتفاق تاثیر قابل توجهی بر ارزش بازار این صرافی گذاشت.

بر اساس این دادخواست، بایننس، به کاربران آمریکایی این امکان را داده است که بدون انجام الزامات احراز هویت، از این پلتفرم استفاده کنند. به علاوه، بایننس به ارائه محصولات ثبت نشده مشتقات ارزهای دیجیتال در ایالات متحده متهم شده است. بایننس در وبسایت رسمی خود نسبت به شکایت CFTC واکنش نشان داد و اعلام کرد که با بسیاری از موارد مطرح شده در این دادخواست موافق نیست.

در همین حال، صرافی بزرگ آمریکایی کوین بیس (Coinbase) یک اخطاریه ولز از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) دریافت کرد. اخطاریه ولز به معنای اطلاع‌رسانی قبلی به یک نهاد مالی درخصوص وارد شدن اتهامات احتمالی در آینده نزدیک به آن شرکت است.

پل گروال (Paul Grewal)، مدیر ارشد حقوقی کوین بیس، در مورد این اخطاریه توضیح داد: “به نظر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برخی از دارایی‌های لیست شده در این صرافی اوراق بهادار ثبت نشده هستند. در صورت نیاز، ما از یک روند قانونی برای ارائه شفافیت بیشتر در این زمینه استفاده می‌کنیم و نشان می‌دهیم که این کمیسیون رفتاری منصفانه و منطقی ندارد.”

بررسی داده‌های درون زنجیره‌ای

اندیکاتورهایی مثل Cycle Detector، Whale Indicator و Money Flow Tracker ازجمله معیارهایی هستند که برای تحلیل رفتار و احساسات عمومی سرمایه‌گذاران، تراکنش‌های بزرگ، وضعیت کیف پول‌ها و موجودی ارزها در صرافی، وضعیت ماینینگ ارزها و سایر رفتارهای سرمایه‌گذاران در تحلیل آن‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میانگین این سه معیار در نموداری تحت عنوان کل داده‌های آن‌چین، به صورت عددی نسبی بین 0 تا 100 بیان می‌شود. این معیار در ماه مارس به عدد 61 رسیده بود که نسبت به 93 ماه ژانویه، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

داده های آنچین بازار

برنده‌های بازار در ماه مارس

به گزارش کوین دسک، پروتکل پیام‌رسانی رمزگذاری‌شده ماسک که توکن اصلی آن به اختصار MASK نامیده می‌شود، به عنوان بهترین توکن در میان ۱۶۰ دارایی موجود در شاخص بازار کوین دسک  (CMI) معرفی شده است. این توکن با ۶۸ درصد افزایش در ماه مارس، با قیمت ۶.۳۰ دلار دست‌به‌دست شده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده توسط Lookonchain، این جهش قیمت پس از آن اتفاق افتاد که یک نهنگ، حدود 3.6 میلیون توکن MASK به ارزش حدود 14.8 میلیون دلار (با قیمت آن زمان) را از چندین صرافی با آدرس‌های متعدد خارج کرد.

برنده های بازار

پلتفرم پرداخت‌های رمزارزی ریپل (XRP)، به لحاظ عملکرد، در رتبه دوم ایستاده است و با افزایشی بالغ بر 41 درصد، اخیراً با قیمت 54 سنت معامله شده است. بخشی از این افزایش پس از انتشار گزارش‌هایی اتفاق افتاد که نشان می‌داد ریپل برای برنده در پرونده مهم این شرکت در مقابل کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، در موقعیت خوبی قرار دارد.

از سوی دیگر، بازنده اصلی بازار در ماه مارس، توکن XCN بود که در ماه مارس بیش از 53 درصد سقوط کرد. طبق داده‌های وبسایت کوین‌گکو (CoinGecko)، توکن STG از پروتکل پل کراس‌چین Stargate Finance در بخش امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بیش از 32 درصد کاهش یافته و با قیمت 71 سنت معامله شده است.

بازنده های بازار

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

منبع: northcrypto و coindesk

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array