به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز گذشته پس از بروز یک اختلال جزئی، عملیات در شبکه سولانا به مدت 5 ساعت متوقف شد. تیم پشتیبانی سولانا گفت که در حال بررسی علت اصلی بروز این مشکل بوده و به زودی گزارش کامل خود را در مورد این موضوع منتشر می‌کند.

ظاهراً تولید بلوک در نسخه بتای شبکه اصلی سولانا پس از ارتقای موفقیت‌آمیز به نسخه 1.17.20 و راه‌اندازی مجدد توسط اپراتورهای اعتبارسنجی، از سر گرفته شده است.

پس از این قطعی، ارزش توکن بومی این شبکه بلاکچین یعنی SOL برای مدت کوتاهی تا مرز 93.63 دلار کاهش یافت ولی با آغاز به کار دوباره شبکه به محدوده 95.7 دلار بازگشت.

نمودار روزانه قیمت سولانا
نمودار روزانه قیمت سولانا؛ منبع: coinmarketcap

با وجود اینکه این شبکه بلاکچین سابقه‌ای طولانی در قطعی‌های مکرر دارد و تنها در سال 2022 با 22 مورد اختلال مواجه شد، این اولین باری است که طی چند ماه گذشته شاهد بروز چنین مشکلی در عملکرد آن هستیم.

سولانا به عنوان یک اکوسیستم در حال رشد دیفای در نظر گرفته می‌شود، اما کل ارزش قفل شده آن از بیش از 10 میلیارد دلار سال 2021 در حال حاضر به حدود 1.5 میلیارد دلار 83 درصد کاهش یافته است. به علاوه، این بلاکچین قرارداد هوشمند مبتنی بر اثبات سهام به عنوان یکی از معدود پروتکل‌هایی متمایز می‌شود که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار نیست.

علت خرابی اخیر شبکه سولانا چه بود؟

آناتولی یاکوونکو، مدیر عامل سولانا لبز با بازنشر پستی از متیو سیگل، رئیس تحقیقات دارایی‌های دیجیتال ون‌اِک (VanEck ) توضیح داد که مکانیزمی که برای استقرار، ارتقا و اجرای برنامه‌ها در این شبکه بلاکچین استفاده می‌شد (Berkley Packet Filter) دچار نقص شده است. به گفته او این مشکل از یک پروپوزال بهبود سولانا (SMID) نشأت می‌گیرد که تغییراتی از جمله اضافه کردن یک بلاکر برای جلوگیری از استفاده فراداده‌ها در BPF را اعمال کرده است. حدس و گمان‌هایی وجود دارد  مبنی بر این که شخصی به صورت دستی این باگ را راه‌اندازی کرده است.

برای حل این مشکل، توسعه دهندگان خطوط کد BPF را در شبکه بازنویسی کرده‌اند. این راه حل مستلزم به‌روزرسانی نرم افزار اصلی مورد استفاده همه مشارکت‌کنندگان در شبکه سولانا قبل از ازسرگیری عملیات عادی است. سیگل به کاربران این شبکه اطمینان داده است که تیم پشتیبانی سولانا تمام توان خود را برای رفع این مشکل به کار بسته است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cryptonews

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array