به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بازار گاز طبیعی امروز (16 بهمن) شاهد افزایش عرضه بود که در وهله اول می‌توان آن را به افزایش تولید ناشی از هوای سرد اواسط ژانویه 2024 نسبت داد. این افزایش عرضه معمولاً به دلیل فراوانی گاز موجود، فشار نزولی بر قیمت‌ها وارد می‌کند. روند نزولی فعلی، مشکلات صادرات LNG و آب و هوای معتدل، ممکن است جهت بازار گاز طبیعی را در هفته پیش‌رو شکل دهد.

معاملات آتی گاز طبیعی در هفته گذشته رکود قابل توجهی را تجربه کرد و قیمت‌ها در 2.079 دلار بسته شد که کاهش 0.096 دلاری یا منفی 4.41 درصد را نشان داد. این روند قیمتی معاملات هفتگی، بیشتر نشان دهنده عدم اطمینان سرمایه گذاران است.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) گزارش داد که میزان برداشت ذخایر گاز طبیعی با مقادیر پیش بینی شده هم‌خوانی دارد. سطح ذخیره سازی 2.1 درصد بالاتر از سال قبل (2022) و 5.1 درصد بالاتر از میانگین پنج ساله بوده و حاکی از عرضه متعادل است. به طور معمول، سطوح ذخیره سازی بالاتر از حد انتظار نشان دهنده وجود مازاد بالقوه در عرضه است که در صورت عدم تطابق تقاضا می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود.

اثر آب و هوا بر قیمت گاز طبیعی

گاز طبیعی یک سوخت کلیدی برای گرمایش است و معمولاً در ماه‌های سردتر تقاضای بیشتری را شاهد است. ادامه آب و هوای گرمتر نشان‌دهنده کاهش پایدار تقاضا است که می‌تواند بیشتر به احساس نزولی بازار کمک کند.

بازار جهانی گاز طبیعی (LNG)

تاخیر آمریکا در انجام پروژه‌های جدید صادرات LNG، باعث ایجاد ابهاماتی در زنجیره تامین جهانی می‌شود. چنین عوامل ژئوپلیتیکی می‌توانند نوسانات زیادی را در بازار ایجاد کنند. عرضه گاز به اروپا تا حدودی تأثیر کاهش تقاضای جهانی بر قیمت گاز آمریکا را کاهش می‌دهد.

پیش بینی قیمت گاز طبیعی در هفته پیش‌رو

با در نظر گرفتن افزایش سطح تولید، تداوم کاهش تقاضا به دلیل هوای معتدل و ابهامات موجود در بازار جهانی LNG، انتظار می‌رود بازار گاز طبیعی در هفته آینده روند نزولی را دنبال کند.

معامله گران باید این عوامل اساسی را به دقت زیر نظر داشته باشند، زیرا تغییر در الگوهای آب و هوا، داده‌های تولید یا سیاست‌های صادرات LNG می‌تواند به طور قابل توجهی بر روند بازار تأثیر بگذارد.

منبع: fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array