به گزارش ایران دکونومی و به نقل از رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران؛ صادرات به عراق در یک هفته گذشته با مشکلاتی مواجه شده و این در حالی است که عراق یکی از بازارهای مهم و اثرگذار در صادرات ایران محسوب می‌شود. بنا به دلایلی بازرگانان عراقی خریدهای خود از ایران را متوقف و به این ترتیب صادرات محصولاتی مثل کروسان، کیک کاکائویی و ژله به عراق، در حال حاضر متوقف شده است.

«محمدرضا غفراللهی» نایب‌رئیس تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران، در رابطه با این اقدام عراق اظهار داشت: «به نظرمی‌رسد مباحث سیاسی در لغو قراردادهای خرید چندان اثرگذار نباشد و عراقی‌ها با هدف حمایت از تولید ملی این مصوبه را وضع کرده باشند؛ اما نبود تولید شیرینی و شکلات در این کشور، این امید را زنده نگه داشته است که صادرات این محصولات به عراق به زودی از سر گرفته شود.»

توقف صادرات شیرینی و شکلات به عراق تنها موضوع مورد بررسی امروز (12 بهمن 1402)، در هشتمین جلسه کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق بازرگانی تهران نبود. در این جلسه فعالان اقتصادی نسبت به افزایش هزینه انبارداری نیز گلایه کردند.

صنعت شیرینی‌جات، صنعتی با ارزش بازار ۳۰ هزار میلیارد تومانی است که با تولید انواع بیسکوئیت به‌عنوان محصول اصلی، کیک، پفک و اسنک، انواع شکلات، آدامس و آب‌نبات و تافی، شاهد رشد مرکب سالانه ۴۱ درصدی درآمد و رشد ۵۷ درصدی سود عملیاتی بوده است. کشورهای مقصد صادرات محصولات عمده شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات عمدتاً عراق، افغانستان، پاکستان، قطر، ترکمنستان و امارات هستند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array