به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «فایننشال تایمز»، افزایش قیمت جهانی گازوئیل به بالاترین حد در سه ماه اخیر و در بحبوحه اختلالات حمل و نقل انرژی در دریای سرخ، تهدیدی برای اقتصادهای منعطف اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

افزایش قیمت سوخت، منعکس کننده نگرانی سرمایه‌گذاران مبنی بر این است که آشفتگی در دریای سرخ هزینه‌های سوخت را برای مصرف کنندگان بالا برده و عرضه انرژی از آسیا به اتحادیه اروپا (به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان فرآورده‌های نفتی تصفیه شده در جهان) را مختل می‌کند.

فایننشال تایمز با استناد به آمارهای معاملاتی اعلام کرد؛ معاملات آتی بنزین (به عنوان معیار جهانی قیمت‌ گازوئیل) تنها طی یک ماه 15 درصد افزایش یافته و به 845 دلار در هر تن رسیده است؛ که نشان دهنده نگرانی فزاینده سرمایه‌گذاران در مورد تحت فشار قرار گرفتن اروپا توسط مسائل زنجیره تامین در ماه‌های آینده است.

این قاره که یکی از بزرگترین خریداران فرآورده‌های نفتی پالایش شده در جهان است، سال گذشته پس از ممنوعیت استفاده از گازوئیل روسیه توسط اتحادیه اروپا، به واردات از آسیا و آمریکا متکی بوده است.

با توجه به اینکه بسیاری از نفتکش‌ها اکنون از مسیر دریای سرخ اجتناب می‌کنند، حمل گازوئیل از آسیا به اتحادیه اروپا گران‌تر شده است، زیرا نرخ حمل و نقل و بیمه افزایش یافته و کشتی‌ها سفرهای طولانی تری را از طریق دماغه امید نیک در آفریقا انجام می‌دهند.

در همین حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که تعمیر پالایشگاه‌های آمریکا، باعث کاهش بیشتر عرضه در سراسر اقیانوس اطلس و افزایش قیمت‌های آتی خواهد شد. سال گذشته با تحریم انرژی روسیه، 60 درصد از سوخت مورد نیاز اروپا از طریق آسیا تامین می‌شد اما با شروع جنگ غزه این میزان به حدود یک سوم کاهش یافته است.

این افزایش قیمت‌ها ممکن است مقاومت اقتصاد اروپا را به چالش بکشد؛ چرا که گازوئیل سوخت اصلی منطقه است و به طور گسترده در حمل و نقل، حمل و نقل هوایی و همچنین برای گرم کردن بسیاری از خانه ها استفاده می‌شود.

بحران دریای سرخ با کاهش موجودی گازوئیل در منطقه ذخیره سازی آمستردام، روتردام، آنتورپ (ARA) همزمان شده است و اروپا را بیش از پیش در معرض اختلالات عرضه قرار داده است.

از سوی دیگر، ظرفیت پالایش نیز در سال‌های اخیر کاهش یافته است، زیرا سیاست‌گذاران به دنبال تسهیل تغییر به سمت منابع انرژی سبزتر بوده و تقاضا به دلیل روی آوردن مشتریان به سمت وسایل نقلیه الکتریکی کاهش یافته است.

منبع: ft

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array