به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد مرورگر Edge به‌صورت ناخواسته برخی اطلاعات شخصی کاربران را بدون اجازه آنها از مرورگر گوگل‌کروم آنها به سرقت می‌برد.
اگر اخیراً مرورگر Edge به شما حسی مانند “دژاوو” (آشناپنداری) القا کرده، شما تنها نیستید!

مرورگر Edge
نمونه تاریخچه و تب‌های کپی‌شده از گوگل‌کروم

دزدی اطلاعات توسط مرورگر مایکروسافت Edge

برخی از کاربران در پلتفرم X گزارش داده‌اند بعد از آپدیت کردن ویندوز دستگاه خود (لپ‌تاپ یا کامپیوتر)، مرورگر مایکروسافت Edge نصب‌شده در این سیستم بدون اجازه تب‌های باز شده در مرورگر گوگل‌کروم را باز کرده و به آنها نشان می‌دهد.
به گفته کاربران معترض Edge بدون دریافت اجازه و تأییدیه، داده‌های جستجو در مرورگر گوگل‌کروم آنها را کپی کرده و به‌سرقت برده است. گوگل‌کروم مرورگر پیش‌فرض همه این افراد بوده است.

به‌صورت کلی، Edge یک مرورگر بسیار خوب و کاربردی به‌حساب می‌آید. اما با گذر زمان و با اصرار همیشگی کمپانی مایکروسافت برای افزودن قابلیت‌های جدید (خصوصاً قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی) به این برنامه، نتیجه نهایی گاهی فاجعه‌بار است.
حالا، با توجه به گزارشات گسترده کاربران درباره کپی کردن داده‌های جستجوی گوگل‌کروم توسط این مرورگر، به‌نظر می‌رسد مایکروسافت یک‌بار دیگر اعتبار Edge را زیر سؤال برده است.

کاربران زیادی با انتشار تجربه‌های خود در پلتفرم X ادعا کرده‌اند که مرورگر مایکروسافت بدون اجازه، اطلاعات موجود در تب‌های باز و سایر اطلاعات شخصی را از گوگل‌کروم به سرقت برده است. این مرورگر دارای تنظیماتی است که به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعاتی مانند تب‌های باز و تاریخچه جستجو را از دیگر مرورگرها به آن انتقال (Import) دهید. همچنین گزینه‌ای اختصاصی برای همگام‌سازی Edge با دیگر مرورگرها وجود دارد که کاربران می‌توانند آن را فعال/غیرفعال کنند.

اما مسئله اصلی اینجاست که مرورگر مایکروسافت بدون توجه به فعال/غیرفعال بودن این تنظیمات، اطلاعات شخصی برخی از کاربرانی که گوگل‌کروم را به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض خود انتخاب کرده بودند؛ به‌سرقت برده و به آنها نمایش داده است!
این مشکل عجیب بعد از نصب یک آپدیت اجباری سیستم‌عامل ویندوز برای این دسته از افراد به‌وجود آمده است. گویا Edge پس از به‌روزرسانی‌های اخیر ویندوز، سایت‌ها و تب‌های بازشده در کروم را بدون اجازه کاربران و بدون نمایش هیچ‌گونه اعلانی به حافظه خود انتقال می‌دهد.

شایان ذکر است که کمپانی مایکروسافت هنوز هیچ واکنشی به این اخبار و اعتراضات نشان نداده و پیش‌بینی می‌شود که این مسئله تنها یک باگ نرم‌افزاری و غیرعمدی باشد. اما در هرصورت مرورگر Edge مجدداً خبرساز شده و این بار حریم‌خصوصی بسیاری از کاربران را نقض کرده و زیر سؤال برده است!

مرورگر کمپانی مایکروسافت موفق شده بود برای اولین بار در تاریخ فعالیت خود 12% از سهم بازار را به‌خود اختصاص داده و پس از گوگل‌کروم در رتبه دوم مرورگرهای محبوب کاربران در سال 2023 قرار بگیرد.

منبع: XDA

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array