به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت طلا به دلیل داده‌های قوی آمریکا، چشم‌انداز فدرال رزرو و دلار قوی‌تر به 2018.49 دلار کاهش یافت. به نظر می‌رسد که تصمیم فدرال رزرو به طور بالقوه روند بازار را تغییر می‌دهد.

کاهش قیمت طلا در بحبوحه رشد اقتصادی و گمانه زنی‌های سیاست پولی

هفته گذشته، طلا کاهش یافت و هفته را با قیمت 2018.59 دلار به پایان رساند که نشان دهنده کاهش 11.03 دلاری یا 0.54 درصدی است. این روند قیمت فلز زرد، در درجه اول ناشی از گزارش‌های اقتصادی قوی بازارها و پیش‌بینی بازار از نشست سیاست آتی فدرال رزرو بود.

تأثیر گزارش های اقتصادی بر قیمت طلا

مخارج مصرف شخصی (PCE) ماه دسامبر یک محیط تورمی کنترل شده را با 0.2 درصد افزایش ماهانه نشان داد. علاوه بر این، تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای سه ماهه چهارم 2023 از انتظارات پیشی گرفت و با نرخ سالانه 3.3 درصد رشد کرد. این شاخص‌ها حاکی از کاهش احتمال کاهش فوری نرخ بهره توسط فدرال رزرو و از سوی دیگر اعمال فشار نزولی بر طلا است که به طور سنتی مانعی در برابر تورم و عدم اطمینان اقتصادی است.

از سوی دیگر بازدهی 10 ساله خزانه داری شاهد افزایش جزئی بود و در نرخ هفتگی 4.141 درصد قرار گرفت. این افزایش، هرچند اندک بر بازار تأثیر می‌گذارد، زیرا بازدهی بالاتر دارایی‌های بدون بهره مانند طلا را کمتر جذاب می‌کند. افزایش ملایم بازدهی منعکس کننده انتظارات سرمایه‌گذاران از ادامه رشد اقتصادی و تعدیل بالقوه سیاست پولی است.

قدرت دلار و قیمت طلا

در کنار بازدهی خزانه داری، عملکرد دلار نقش مهمی در قیمت‌گذاری فلز گرانبها ایفا می‌کند. شاخص دلار (DXY) در طول هفته تقویت شده و به میزان 0.23 درصد افزایش یافت تا نزدیک به بالاترین حد خود در شش هفته گذشته قرار گیرد. این افزایش ارزش دلار، طلا را برای سرمایه‌گذارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند گران‌تر می‌کند و در نتیجه تقاضای بین‌المللی برای این فلز گرانبها را کاهش می‌دهد.

نشست سیاست گذاری فدرال رزرو

تمرکز بازار در حال حاضر دقیقاً روی نشست فدرال رزرو است که در 30 تا 31 ژانویه 2024 برگزار خواهد شد. با توجه به داده‌های قوی اقتصادی، فدرال رزرو احتمالاً موضع جنگ طلبانه خود را حفظ خواهد کرد که به طور بالقوه نشان دهنده ادامه یا افزایش نرخ بهره است. انتظار می‌رود که چنین موضعی روند نزولی فلز زرد را حفظ کند، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می‌دهد.

احساسات و چشم انداز بازار طلا

احساسات فعلی بازار نسبت به طلا نزولی است که نشان دهنده شاخص‌های قوی اقتصادی و پیش‌بینی تصمیمات سیاست پولی فدرال رزرو است. با این حال، معامله گران فلز گرانبها همچنان محتاط هستند، زیرا هر گونه سیگنال منفی از سوی فدرال رزرو می‌تواند به سرعت پویایی بازار را تغییر دهد و باعث افزایش قیمت فلز زرد شود.

در سطح بین‌المللی، عواملی مانند حق بیمه طلای چین که در آستانه سال نو قمری افزایش یافته است نیز بر چشم‌انداز طلا تأثیر می‌گذارد. این موضوع نشان دهنده تقاضای قوی در یکی از بزرگترین بازارهای طلای جهان است که به طور بالقوه از قیمت فلز زرد حمایت می‌کند.

پیش‌بینی هفتگی قیمت طلا

با نگاهی به آینده، جهت گیری قیمت فلز گرانبها در هفته آینده به طور قابل توجهی تحت تاثیر نتیجه نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو خواهد بود. اگر فدرال رزرو با توجه به داده‌های قوی اقتصادی به رویکرد جنگ طلبانه خود ادامه دهد، روند نزولی قیمت طلا ممکن است ادامه یابد.

با این حال، هر نشانه‌ای از چرخش در سیاست‌های فدرال رزرو می‌تواند منجر به برگشت صعودی فلز زرد شود. به سرمایه گذاران و معامله گران توصیه می شود که اظهارات فدرال رزرو، روندهای اقتصادی جهانی و حرکت ارز را به دقت زیر نظر داشته باشند تا تصمیمات سرمایه گذاری بهتری در بازار فلز زرد اتخاذ کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array