به گزارش ایران دکونومی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی نوبت صبح شنبه (7 بهمن 1402) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق  لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در بخش هزینه‌ای جزء ۳ بند الف تبصره ۱۵ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه؛ امتیاز حق عائله مندی 1403 و حق اولاد موضوع بند(۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت کشوری برای شاغلان مشمول ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ترتیب ۲۹۰۰ و ۱۷۸۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای بازنشستگان و سایر مشمولان ماده مذکور تعیین می‌گردد. برای فرزند سوم و بیشتر به این ضرایب سی واحد درصد اضافه می‌شود.

حق عائله مندی چیست؟

تأمین هزینه‌های زندگی روز به روز سخت‌تر می‌شود و قوانین مختلفی برای حمایت از کارگران تصویب شده تا این پروسه را کمی آسان‌تر کنند. حق عائله مندی نیز یکی از این قوانین تصویب شده است که برای تأمین هزینه فرزندان در نظر گرفته می‌شود. این قانون بر اساس ماده ۸۶ و ۸۷ قانون تأمین اجتماعی بوده و شروط مختلف برای پرداخت آن وجود دارد.

پرداختن این مبلغ‌ها ضروری بوده و اگر یک کارفرما به هر دلیلی از پرداخت آن امتناع کند، کارگران می‌توانند با ارائه شکایت این مبلغ را دریافت کنند. اگر این مبالغ در طی چند سال پرداخت نشود، پس از شکایت کارگر و صدور رأی به نفع او، حق اولاد در هر سال با توجه بر نرخ همان سال محاسبه و پرداخت خواهد شد.

حق عائله مندی به فرزندان دختر تا زمان ازدواج پرداخت می‌شود و اگر پس از ازدواج طلاق گرفته و دوباره تحت تکفل پدر باشد، از تاریخ طلاق دوباره به آن فرزند تعلق خواهد گرفت.

حق اولاد چیست؟ آیا حق عائله مندی همان حق اولاد است؟

 طبق قانون کار، تمامی کارمندان و کارگرانی که فرزند داشته باشند بایستی به آن‌ها مبلغی به عنوان حق اولاد پرداخت شود. اگر بخواهیم به زبان ساده این حق را تعریف کنیم می‌توان گفت کمک هزینه‌ای است برای مخارج فرزندان افرادی که بیمه شده تامین اجتماعی هستند. عائله مندی در واقع در بخش خصوصی همان معنای حق اولاد را می‌دهد ولی در بخش دولتی، حق اولاد با حق عائله مندی کاملاً متفاوت است.

 در واقع کارمندانی که در بخش دولتی فعالیت می‌کنند؛ در کنار دریافت حقوق اولاد از حق عائله‌ مندی نیز برای همسر خود برخوردار می‌شوند.

البته ناگفته نماند که در بخش خصوصی کارگران طبق قانون حق اولاد و عائله‌ مندی را فقط تنها برای دو فرزند می‌توانستند دریافت کنند؛ اما در حال حاضر این محدودیت کاملاً برداشته شده و کارگران می‌توانند برای تمامی فرزندان خود حق اولاد دریافت کرده و حتی برای فرزند دوم به بعد درصدی به آن اضافه خواهد شد.

این قانون مختص فقط مردان یا زنان نیست، تمام زنان و مردانی که شاغل هستند و دارای فرزند، می‌توانند از حق فرزند بهره‌مند شوند.

نحوه محاسبه حق عائله مندی و حق اولاد

طبق ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی میزان حق اولاد بایستی معادل سه برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده در اکثر نقاط مختلف مناطق برای هر فرزند در ماه محاسبه شود.

 در بخش خصوصی حق اولاد بایستی حداقل دستمزد روزانه آن سال را در عدد ۳ ضرب نمایید و نتیجه را در تعداد فرزندان نیز ضرب کنید.

با توجه به این مورد فرمول آن شامل حق اولاد در ازای هر فرزند برابر است با حداقل دستمزد روزانه ضربدر ۳ ضربدر ۱.

افرادی که در بخش خصوصی فعالیت می ‌کنند حق عائله‌ مندی آن‌ها برابر با همان حق اولاد است. اما در بخش دولتی کاملاً این دو از هم متفاوت هستند و جدای از حق اولاد، حق عائله مندی محاسبه خواهد شد.

حق اولاد در بخش دولتی برابر است با حداقل حقوق مبنا ضرب در ضریب سالانه ضربدر ۱۴ درصد.

عائله‌ مندی در بخش دولتی برابر است با حداقل حقوق مبنا ضرب در ضریب سالانه ضرب در ۷۰ درصد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array