به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پروژه zkEVM شبکه بلاکچین پالیگان از نسخه ارتقایافته جدیدی رونمایی کرده است که آماده ارائه یک تغییر پارادایم برای توسعه‌دهندگانی است که بر اساس سازوکار قرارداد هوشمند محصول خود را عرضه می‌‎کنند. تکنولوژی zkEVM پالیگان در اصل همان ماشین مجازی اتریوم است که بر روی رول‌آپ‌های مبتنی بر اثبات دانش صفر (zk) پیاده می‌شود.

پروتکل Polygon zkEVM از زمان راه‌اندازی تاکنون، شاهد چندین به‌روزرسانی بوده است که اثرات ساختاری بر روی زنجیره آن را تغییر داده است. در به‌روزرسانی اخیر، zkEVM پالیگان این امکان را برای شبکه فراهم کرده است که با ارتباط بیشتری با شبکه اصلی اتریوم عمل کند.

طبق بیانیه این پلتفرم، ارتقای بعدی، zkEVM پالیگان را به یک ZK-EM نوع ۲ تبدیل می‌کند که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا کدهای خود را دقیقاً همانطور که در شبکه اتریوم است، روی Polygon zk-EVM مستقر کنند. با این به‌روزرسانی، توسعه‌دهندگان می‌توانند فقط کدهای خود را بدون نیاز به تغییرات اضافی، کپی و جایگذاری کنند.

قرار است این به‌روزرسانی جدید، آخرین نسخه zkEVM پالیگان را به یکی از پیشرفته‌ترین راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ در اتریوم تبدیل کند. در اطلاعیه منتشر شده آمده است که برای ارتقای Etrog Upgrade تایم‌لاک یا همان قفل زمانی ۱۰ روزه در نظر گرفته شده است و توسعه‌دهندگان پالیگان می‌توانند به فاز آزمایشی در شبکه کاردانو ملحق شوند که در اصل تست‌نت جدید متصل به سپولیا برای Polygon-zkEVM است.

 zkEVM پالیگان

نکته دیگر این که نسخه به‌روزرسانی Etrog Upgrade با پنج قرارداد هوشمند از پیش کامپایل شده اضافی و همچنین روش‌های جدید پردازش بچ‌های تراکنش همراه است:

«نسخه Etrog Upgrade از پنج قرارداد هوشمند از پیش کامپایل شده پشتیبانی می‌کند که عبارتند از: ecAdd، ecMul، ecPairing، Sha256 و modexp. برنامه‌های غیرمتمرکز (یا همان دپ‌ها) موجود که از این کامپایل‌ها استفاده می‌کنند، اکنون می‌توانند بدون هیچ تغییری در شبکه پالیگان مستقر شوند.»

پالیگان تایید کرده است که به محض اینکه به‌روزرسانی انجام شود، کاربران نهایی نیازی به انجام تنظیمات اضافی ندارند و همه توابع روی پروتکل Polygon zkEVM به صورت عادی کار خواهند کرد.

تلاش پالیگان برای تسلط بر شبکه‌های لایه دوم

رقابت برای تسلط بر دنیای شبکه‌های لایه دوم اتریوم هر روز داغ‌تر می‌شود و در این بین، شرکت‌هایی مانند آربیتروم (ARB)، آپتیمیزم (OP) و zkSync در کانون توجه قرار گرفته‌اند.

در حالی که همه پروتکل‌های L2 جایگاه و ارتباط خود در دنیای Web3 را پیدا کرده‌اند، پالیگان همچنان تلاش دارد نرخ پذیرش آن توسط شرکت‌های مانند استارباکس و آدیداس را که کلکسیون‌های دیجیتالی خود را در این زنجیره عرضه می‌کنند، دوچندان کند. با این به‌روزرسانی، پالیگان به خاطر کاربردپذیری و بهره‌وری خود در این عرصه در کانون توجه قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که رمزارز بومی شبکه پالیگان، یعنی متیک (MATIC) در 24 ساعت گذشته جهش قیمت 4.96 درصدی را تجربه کرده و اکنون با قیمت 0.8024 دلار معامله می‌شود. پس از سپری کردن یک هفته نزولی، چنین افزایش قیمتی یک پیشرفت امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array