به گزارش ایران دکونومی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد که در سال آینده (1403) سود سهام عدالت متوفیان واریز خواهد شد و لازم نیست وراث برای مراحل انتقال هیچ گونه وجهی بپردازند.

تعدادی از دارندگان سهام عدالت در سال‌های گذشته فوت کرده‌اند و همین موضوع باعث شده که وضعیت سهام متوفیان در این سال‌ها بلاتکلیف بماند؛ موضوعی که باعث شد سازمان بورس اوراق بهادار هم به قضیه ورود کند.

به گفته مسئولان، ارائه تمامی خدمات انتقال سهام عدالت به وراث توسط بانک‌ها و کارگزاری‌های منتخب کاملاً رایگان است و در سال آینده واریز سود عملیاتی خواهد شد.

استعلام سهام عدالت متوفیان

به تازگی امکان استعلام سهام عدالت فوت شدگان نیز در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان فراهم شده است. در این رابطه «حسنلو» معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عنوان کرد: «بسیاری از هموطنان اظهار می‌کردند که از وجود دارایی سهام عدالت متوفی خود خبر ندارند. بر همین اساس در سامانه درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir در قسمت امور سهام عدالت متوفیان یک امکان جدید ایجاد کردیم که افراد می‌توانند با استفاده از کد ملی و تاریخ تولد فرد متوفی استعلام دریافت کنند که فرد فوت شده آیا سهام عدالت داشته یا خیر؟ در این قسمت علاوه بر اینکه مشخص می‌شود، متوفی سهام عدالت داشته یا خیر، نوع سهام عدالت شامل مستقیم و غیرمستقیم و پرتفوی سهام عدالت هم مشخص می‌شود.»

افراد برای اینکه بتوانند استعلام بگیرند باید وارد سامانه ddn شوند و برای ورود به این سامانه افراد باید حتما کد سجامی شده باشند و به شکل کلی در هیچ‌کدام از بخش‌های فرآیند تقسیم سهام عدالت متوفی نیاز به پرداخت هزینه وجود ندارد.

شرایط انتقال سهام عدالت فوت شدگان

به دلیل افزایش ارزش روزانه سهام عدالت، برخی از وارثان به دنبال انتقال آن هستند و طبق اعلام رییس سازمان بورس و اوراق بهادار این انتقال آغاز شده است. در حال حاضر و طبق اظهارات مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)؛ دسترسی وراث متوفیان دارنده سهام عدالت به سامانه میراث که مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان است، افزایش یافته است.

گفتنی است که برای انتقال سهام، یکی از وراث که حتما باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شده و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کند.

پس از آن در صورت تایید زمان تشکیل پرونده، می‌توانند به یکی از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

اسناد و مدارک لازم برای مراجعه:

تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)

اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)

در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.

فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان

وراث متوفیان سهام عدالت بعد از مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» و مشخص شدن زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث باید به بانک‌های «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» و کارگزاری‌های منتخب از جمله «معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، نهایت نگر، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار، خبرگان، کالای خاورمیانه، بانک سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین» مراجعه کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array