به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، تقریباً 69700 کیلومتر خط لوله گاز در سطح جهان در دست ساخت است که 18 درصد نسبت به سال گذشته (2022) افزایش یافته است. هزینه ساخت این پروژه‌ها حدود 200 میلیارد دلار برآورد شده است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی گلوبال انرژی مانیتور، 80 درصد از پروژه‌های ساخت خط لوله گاز دنیا در قاره آسیا متمرکز است. سه کشور چین، هند و ایران به ترتیب بیشترین سهم از 69 هزار و 700 کیلومتر پروژه در دست ساخت خط لوله گاز در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

تحقیقات جدید Global Energy Monitor نشان می‌دهد؛ طول خطوط لوله انتقال گاز جهان که در حال حاضر در حال ساخت هستند، برای چرخش حدود یک و نیم بار دور زمین کافی است.

ایران در جایگاه سوم ساخت خط لوله گاز در جهان قرار دارد

چین مقام اول ساخت خط لوله گاز جهان را دارد؛ این کشور در حال ساخت 30 هزار و 300 کیلومتر خط لوله انتقال گاز در قالب 150 پروژه است. هند در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته و در حال توسعه و مدرن سازی شبکه انتقال گاز خود است. این کشور در حال ساخت 15 هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز با هزینه 26.2 میلیارد دلار بوده و قصد دارد تا سال 2025 طول شبکه انتقال گاز خود را دو برابر نماید.

ایران در رتبه سوم جهان از نظر طول خطوط لوله گاز در حال ساخت قرار گرفته و در حال ساخت پنج هزار کیلومتر خط لوله با هزینه 17.8 میلیارد دلاری است.

ایران اکنون در حال ساخت خط لوله ‌سراسری شماره 11 به طول 1200 کیلومتر است که قرار است با هزینه چهار میلیارد دلاری در سال 2026 تکمیل شود. ظرفیت این خط 40 میلیارد مترمکعب در سال پیش‌بینی شده است. خط لوله سراسری شماره 9 نیز پس از تاخیرهای مکرر در سال 2022 در دولت سیزدهم کلید زده شده است.

این خط به لحاظ طول، ششمین خط لوله انتقال گاز در دست ساخت جهان است و به ایران کمک می‌کند نیازهای خود را در بخش خانگی و صنعت تامین کند. طول این خط 1900 کیلومتر است و پس از بهره برداری می‌تواند 40 میلیارد مترمکعب گاز را در سال منتقل کند. هزینه پیش‌بینی شده برای ساخت این خط 3.4 میلیارد دلار برآورد شده است.

در حال حاضر از 15 پروژه بزرگ و طولانی ساخت خط لوله گاز جهان، 14 پروژه در آسیا واقع شده است. خارج از آسیا، آمریکا یکی دیگر از بزرگترین سازنده خطوط لوله گاز جهان است. استرالیا، یکی دیگر از صادرکنندگان بزرگ گاز بوده و رویکرد مشابهی را در پیش گرفته است.

آمریکای جنوبی نیز با افتتاح خط لوله انتقال گاز از سازند Vaca Muerta «دومین ذخایر بزرگ گاز شیل در جهان»، برای توسعه قابل توجه زیرساخت‌های گاز در سال‌های آینده آماده شده است.

منبع: globalenergymonitor

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array