به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، مصطفی سلیمان، هم‌بنیان‌گذار آزمایشگاه‌های تخصصی DeepMind باور دارد که “تکنولوژی هوش مصنوعی اساساً ابزاری برای جایگزینی نیروی کار انسانی می‌باشد”!

سلیمان که یکی از رهبران حوزه هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید، باور دارد این تکنولوژی نه‌تنها قادر است تا 5 سال آینده یک کسب‌وکار را مدیریت کند؛ بلکه می‌تواند نقش مخترع و کارآفرین را نیز به‌خوبی ایفا کند.

مصطفی سلیمان چند روز پیش با حضور در مجمع جهانی اقتصاد (2024 World Economic Forum) درباره آینده پیش‌روی هوش مصنوعی سخن گفت. سلیمان که یکی از هم‌بنیان‌گذاران آزمایشگاه تخصصی DeepMind (زیرمجموعه گوگل) است؛ در سال 2015 کمپانی گوگل را ترک کرده و استارتاپ هوش مصنوعی خود با نام Inflection AI را راه‌اندازی کرد.

DeepMind

آینده 5 ساله هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

در پنلی که در روز پنج‌شنبه برگزار شد، از سلیمان یک سؤال چالش‌برانگیز پرسیده شد: “چقدر طول می‌کشد تا هوش مصنوعی بتواند با موفقیت آزمون تورینگ را پشت‌سر بگذارد؟”
آزمون تورینگ (Turing Test)، روشی برای سنجش میزان هوشمندی ماشین است. این آزمون با نام اصلی Imitation Game (بازی تقلید) در سال 1950 و توسط آلن تورینگ ابداع شده است. اگر هوش مصنوعی بتواند با موفقیت از پس چنین آزمونی بیرون بیاید، به این معناست که این تکنولوژی به‌اندازه‌ای پیشرفت کرده که توانایی‌های آن با هوش بشری برابری می‌کند. این پدیده AGI یا “هوش جامع مصنوعی” نام دارد.

سلیمان در پاسخ به این سؤال گفت که نمونه مدرن آزمون تورینگ، باید به نحوه‌ای به‌کار گرفته شود که تواناهایی هوش مصنوعی را برای یک مخترع، مدیر پروژه و یا حتی یک کارآفرین مفید بودن را بسنجد. ابزاری که توانایی بازاریابی، تولید انبوه، فروش و سودآوری از محصول را داشته باشد.
به‌نظر می‌رسد مدیرعامل استارتاپ Inflection AI باور دارد که هوش مصنوعی فاصله زیادی تا کسب این توانایی‌های فوق‌العاده ندارد و حداکثر تا سال 2030 شاهد دستیابی به این عملکردهای بیزینسی خواهیم بود.

سلیمان با حضور در مجمع جهانی اقتصاد که در سوئیس برگزار شد؛ در این باره گفت: “اطمینان دارم که تا 5 سال آینده، قطعاً تا قبل از اینکه این دهه به پایان برسد، تکنولوژی هوش مصنوعی به این مهارت‌ها دست خواهد یافت. این امر به این معناست که این قابلیت‌ها به‌صورت عمومی، بسیار ارزان و حتی به‌صورت متن‌باز در اختیار جامعه قرار خواهند گرفت. به‌نظر من این دستاورد بزرگ اقتصاد جهان را به‌کلی دگرگون خواهد کرد”.

این اولین باری نیست که هم‌بنیان‌گذار DeepMind چنین پیش‌بینی‌هایی درباره آینده این تکنولوژی کاربردی و فراگیر کرده است. او در گذشته درباره تأثیر اجتماعی ابزارهای کاربردی‌ای مانند چت‌بات ChatGPT (محصولی از کمپانی OpenAI) نیز صحبت کرده بود. همچنین او در مصاحبه هفته گذشته خود با شبکه CNBC ادعا کرده بود که “هوش مصنوعی اساساً ابزاری برای جایگزینی نیروی کار انسانی است”.

در مصاحبه سال گذشته او با همین شبکه، سلیمان پیش‌بینی کرده بود تا 5 سال آینده همه افراد “یک دستیار هوش مصنوعی شخصی و اختصاصی خواهند داشت که در افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد به آنها کمک خواهد کرد”.
او ادعا کرده بود که این دستیارها نه‌تنها تمام اطلاعات شخصی موردنیاز شما را در اختیار خواهند داشت؛ بلکه با استفاده از آنها می‌توان “زمان روزانه را به‌صورت بهتری مدیریت کرده و براساس اولویت‌ها پیش رفت”.

با این وجود، سلیمان در پنل هوش مصنوعی مجمع جهانی اقتصاد گفت که کلمه “هوش” در عبارت “هوش مصنوعی” ممکن است کمی غلط‌انداز، مبهم و یا حتی گیج‌کننده باشد. او باور دارد که محققان باید به توانایی‌های فعلی و ثابت‌شده این تکنولوژی بپردازند و از پتانسیل این ابزارها برای بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها نهایت استفاده را ببرند.

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array