به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، آخرین داده‌های درون زنجیره‌ای حاکی از آن هستند که بیت کوین (BTC) علیرغم باقی ماندن بالاتر از حمایت 40000 دلار، به سرعت به سمت قلمروی اشباع فروش در حرکت است. متیو هایلند (Matthew Hyland) تحلیلگر سرشناس بازار کریپتو متذکر شده است که شاخص مقاومت نسبی بیت کوین (RSI) این هفته به پایین‌ترین سطح خود از ماه سپتامبر رسیده است.

وضعیت کنونی اندیکاتور RSI یادآور بیت کوین 25000 دلاری است

عملکرد قیمت بیت‌کوین پس از راه‌اندازی اولین صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) این دارایی در ایالات متحده، با 15 درصد کاهش همراه شد و تا این لحظه نتوانسته است بر این موج نزولی غلبه کند. درحالی که معامله‌گران در مورد خطر ریزش بیشتر قیمت هشدار می‌دهند، اندیکاتور RSI ضمن ورود به منطقه اشباع فروش، نشان می‌دهد که ممکن است زمان معکوس شدن روند نزدیک باشد.

با نگاهی به نمودار روزانه بیت کوین می‌بینیم که این اسیلاتور مومنتوم کلاسیک، روز 14 ژانویه به سطح 42.7 از 100 رسیده است. داده‌های تریدینگ ویو (TradingView) و کوین تلگراف مارکتس (Cointelegraph Markets Pro) تایید می‌کنند که آخرین باری که این شاخص در این سطوح قرار گرفته بود، جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD) با قیمتی در حدود 25 هزار دلار معامله می‌شد.

نمودار یک روزه بیت کوین (BTC/USD)
نمودار یک روزه بیت کوین (BTC/USD)؛ منبع: TradingView

نموداری که هایلند در ایکس (توییتر سابق) منتشر کرد، ضمن اشاره به این وضعیت، نشان می‌داد که در حالی که بیت کوین در حال ساخت کف‌های بالاتر قیمت است، اندیکاتور شاخص مقاومت نسبی (RSI) آن، کف‌های پایین‌تر می‌سازد و این نشانگر وجود یک واگرایی نزولی پنهان است.

ناگفته نماند که اندیکاتور RSI روزانه به طور دقیق نشان‌دهنده بازگشت قریب‌الوقوع و قوت گرفتن روند حرکت قیمت بیت کوین نیست.

با فرو رفتن این معیار به زیر خط میانی یعنی سطح 50، نقطه توقف بعدی آن در حدود عدد 30 می‌تواند مانعی برای سقوط در منطقه «اشباع فروش» باشد.

نمودار 1 ساعته بیت کوین (BTC/USD)
نمودار یک ساعته بیت کوین (BTC/USD)؛ منبع: TradingView

در بازه‌های زمانی یک ساعته، اندیکاتور RSI دو بار در این هفته از سطح 30 عبور کرده است و هر دو بار ، بهبود وضعیت به تشکیل کف‌های بالاتر در نمودار این اندیکاتور منتهی شده است.

باندهای بولینگر منعکس‌کننده بازگشت نوسان هستند

به گزارش کوین تلگراف، RSI تنها یکی از چندین معیار کلیدی است که اکنون مورد توجه شدید فعالان بازار قرار گرفته است. یکی دیگر از این شاخص‌ها، اندیکاتور سنجش نوسانات باندهای بولینگر (Bollinger Bands) است که نمودار روزانه آن اکنون نشان می‌دهد که جفت ارز BTC/USD پس از یک دوره انقباض، کم کم به حالت نوسانی بازمی‌گردد.

نمودار یک روزه بیت کوین (BTC/USD) باندهای بولینگر
نمودار یک روزه بیت کوین (BTC/USD) با داده‌های اندیکاتور باندهای بولینگر. منبع: TradingView

سطوح کنونی قیمت نشان‌دهنده حرکت به سمت انتهای کانالی که از اواسط سپتامبر به طور کامل به چالش کشیده نشده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array