به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، وجود یک آسیب‌پذیری امنیتی شدید که می‌تواند تأیید تراکنش‌های جدید در بستر بلاکچین را مختل کرده و منجر به قطعی احتمالی در سراسر شبکه شود، زنجیره‌های اکوسیستم کازماس (Cosmos) را تحت تأثیر قرار داده است. اینجکتیو (Injective)، سلستیا (Celestia)، کرونوس (Cronos)، ثورچین (THORCchain)، اوسموسیس (Osmosis)، کاوا (Kava) و لونا کلاسیک (Terra Luna Classic) از جمله زنجیره‌های اصلی مبتنی بر  بلاکچین کازماس هستند.

آسیب‌پذیری امنیتی در قرارداد هوشمند CosmWasm کازماس

شرکت امنیتی بلاکچین سرتیک (CertiK) اخیراً از وجود نوعی آسیب‌پذیری بسیار مهم در پلتفرم قراردادهای هوشمند CosmWasm در اکوسیستم کازماس خبر داده و برای یافتن راه‌حل احتمالی، آن را با Confio به اشتراک گذاشته است. این مشکل، امکان Wasm submissions بدون نیاز به اعتماد را روی زنجیره فراهم کرده و از این طریق، تأیید تراکنش‌های جدید را دچار اختلال می‌کند. ظاهراً بیش از 20 زنجیره اپلیکیشن تحت تاثیر این آسیب‌پذیری شدید قرار گرفتند.

زنجیره های بلاکچین کازماس

تیم CosmWasm با همکاری شرکت سرتیک مشغول توسعه و انتشار یک پچ (patch ) موثر برای رفع مشکل هستند و در همین راستا بکپورت‌های نسخه‌های مختلف CosmWasm، به ویژه نسخه‌های ۱.۲، ۱.۳، ۱.۴ و ۱.۵ را نهایی کردند. از طرفی، برای کاهش خطرهای احتمالی، زنجیره‌های آسیب‌دیده برای اطمینان کاربران خود را از این وضعیت مطلع کردند. تیم CosmWasm در خصوص این همکاری می‌گوید:

«ما از تیم سرتیک به خاطر حرفه‌ای بودن و تعهدشان به حفظ امنیت CosmWasm و اکوسیستم رمزارزها و همچنین از جامعه اختصاصی کلاه سفیدها به خاطر تلاش‌های مستمر آنها و نقش مهمی که در حفاظت از اکوسیستم کریپتو ایفا می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.»

تاثیر آسیب‌پذیری گزارش شده بر قیمت دارایی‌های تحت کازماس

تنها قیمت برخی از توکن‌های اکوسیستم کازماس طی چند هفته گذشته تحت تأثیر این آسیب‌پذیری قرار گرفته است. انتشار به موقع پچ و سایر اقدامات پیشگیرانه، از قطعی شدید شبکه جلوگیری کرد. در همین زمان، قیمت سلستیا (TIA) طی یک هفته بیش از 50 درصد افزایش یافته و به 19.88 دلار رسیده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array