به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با اکثریت 90 درصدی آراء در رأی‌گیری برگزار شده در پاریس، استفاده از اسکوترهای برقی اجاره‌ای در پاریس ممنوع و باعث ضرر شدیدی به کمپانی‌هایی از جمله Lime شد.

اسکوترهای برقی آخرین حضور خود را در شهر پاریس تجربه خواهند کرد. ساکنین پاریس در رفراندوم برگزار شده، به‌صورت یکپارچه به ممنوعیت این وسیله رأی دادند.

این رفراندوم مورد استقبال زیادی قرار نگرفت و فقط حدود 103 هزار نفر‌، تقریباً 7.5% از افراد واحد شرایط، در این رأی‌گیری شرکت کردند.
اما در میان همین افراد‌، اسکوترهای برقی اصلاً محبوبیتی نداشتند. بر اساس نتایج منتشر شده در وبسایت رسمی شهر پاریس، بیش از 89% از حاضرین با کمال میل به لغو اجاره و استفاده از اسکوتر‌های برقی رأی دادند.

شایان ذکر است که این آراء‌، اسکوترهای شخصی و دوچرخه‌های برقی را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد، اما باعث آسیب جبران‌ناپذیری به سه کمپانی اجاره اسکوتر برقی در پاریس می‌شود؛ کمپانی‌های Lime، Dott و Tier که در سال‌های اخیر محصولاتشان به‌وفور در پاریس یافت می‌شد.

در شهر پاریس، مانند بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر در جهان، استفاده از وسایل نقلیه کوچک و برقی باعث بروز جنجال‌ها و مشکلات بسیاری شده است. همچنین استفاده از چنین وسایلی ملزم به تدوین قوانین شهری جدیدی نیز هست.

 

 

اسکوترهای برقی

 

مزایا و معایب اسکوترهای برقی

در سال 2022، گزارش شده که 34 نفر در سانحه‌های ناشی از استفاده از اسکوتر برقی و یا وسیله مشابه فوت شده‌اند. وزارت راه و امنیت فرانسه همچنین گزارش داده که در مدت زمان مشابه، حدوداً 570 نفر در اثر تصادفات وسایل نقلیه کوچک برقی به‌شدت مجروح شده‌اند.

این آمار و ارقام از سال 2018 تاکنون به‌طرز وحشتناکی افزایش یافته و از عددی نزدیک به صفر به اینجا رسیده‌اند. برخلاف تلاش‌های وزارت راه فرانسه برای ایمن‌سازی استفاده از این وسایل نقلیه، جراحات و تلفات همچنان ادامه دارد.

در سال 2019، قوانین وضع شد که سواران اسکوتر‌های برقی حتماً باید لباس‌هایی با رنگ روشن و قابل تشخیص بپوشند، با موج حرکت ترافیک حرکت کنند و جریمه‌های سنگینی نیز برای افرادی که این قوانین را نقض می‌کنند درنظر گرفته شد. با این وجود باز هم از آمار تلفات کاسته نشد.

علاوه‌بر مسائل امنیتی، مخالفان این وسیله معمولاً به این نکته اشاره می‌کنند که اسکوترهای برقی به‌ دلیل شکل ساختاریشان باعث سد معبر و درنهایت ایجاد ازدحام در پیاده‌روها و خیابان‌ها می‌شوند.
معمولاً اسکوترهای برقی در پارک‌ها و یا در انتهای رودخانه‌ها (مانند رود سن در پاریس) رها شده و باعث آلودگی محیطی می‌شوند.
دولت فرانسه پیش از این جریمه‌ای برای افرادی که اسکوترها را به‌صورت نامناسب پارک می‌کردند، تعیین کرده بود؛ اما با این حال حتی مجازات نقدی نیز چاره‌ساز نبود.

موافقان این وسیله نقلیه معتقدند که اسکوترهای برقی بیشتر از خودروها و یا دیگر وسیله‌های گازی و بنزینی، دوستدار محیط‌زیست هستند. از اسکوترهای برقی به‌عنوان عاملی مهم در تسهیل و تسریع جابه‌جایی و حمل‌ونقل نیز یاد می‌شود. اما چنین دلایلی در شهری مثل پاریس کاربرد چندانی ندارند، زیرا دسترسی به تمام نقاط شهر از طریق پیاده‌روی و سیستم حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر است و سالهاست که استفاده از آن میان مردم جا افتاده است.

بر اساس گزارشات، با حذف اسکوترهای برقی از سیستم حمل‌ونقل پاریس، مردم به احتمال زیاد ترجیح می‌دهند از روش‌های پاک‌تر و دوست‌دار محیط‌زیست مانند دوچرخه، پیاده‌روی و یا مترو استفاده کنند.

به گفته شهردار پاریس، مجوز استفاده از اسکوترهای برقی در پایان ماه آگوست در پاریس منقضی خواهند شد و با شروع ماه سپتامبر سال جاری میلادی، دیگر خبری از اسکوتر‌های برقی اجاره‌ای در پاریس نخواهد بود.

با اینکه بسیاری از شهرهای اروپایی، استفاده از اسکوترهای برقی را به‌عنوان یکی از راه‌های حمل‌ونقل شهری پذیرفته‌اند‌، اما تغییراتی نیز در عقاید مردم مشاهده می‌شود.
برای مثال، بارسلونا بعد از واقعه انفجار یک دستگاه اسکوتر برقی در قطار محلی‌ در سال 2022، ورود اسکوترهای برقی به وسایل حمل‌ونقل عمومی را در ابتدای سال جاری میلادی ممنوع کرد‌.
و همچنین در سال 2022، دو توریست آمریکایی با اسکوترهای خود حدوداً 25 هزار یورو به پله‌های تاریخی شهر رُم در ایتالیا خسارت وارد کردند.

رأی‌گیری پاریس ممکن است باعث ایجاد الگویی برای دیگر شهرهای اروپایی، مخصوصاً شهرهای توریستی، برای ممنوعیت و یا حداقل محدودیت استفاده از اسکوترهای برقی شود.

 

منبع: gizmodo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array