به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اسپانیا رسماً آژانس فضایی ملی خود را تاسیس کرد، آن هم درست در زمانی که اروپا به‌دنبال تثبیت خود به عنوان یک رهبر صنعت فضایی جهانی است.

برنامه‌های راه اندازی آژانس فضایی اسپانیا (Agencia Espacial Española – AEE) برای اولین بار در ماه می سال 2021 میلادی اعلام شد و بالاخره در ماه گذشته تاییدیه‌های سیاسی را دریافت کرد.

این آژانس هوایی در شهر Seville مستقر خواهد شد. مکانی نزدیک به تأسیسات پرتاب واقع در Huelva. این تأسیسات در دهه 60 میلادی با همکاری دولت اسپانیا و ناسا ساخته شد. در ابتدای شروع کار، حدوداً 75 نفر از پرسنل در این سایت مستقر خواهند بود‌.

به گفته بیانیه منتشر شده توسط وزارت علوم و تحقیقات اسپانیا، هدف نهایی این آژانس، تضمین اقدام استراتژیک اسپانیا در زمینه فضه خواهد بود‌. هم از جهت توسعه‌ تکنولوژی و هم استفاده از فضا در زمینه‌هایی مانند امنیت، رصد زمین، مکان‌یابی جغرافیایی و مخابرات.

 

اسپانیا

 

 

اهداف آژانس فضایی ملی اسپانیا

در این بیانیه قید شده بود: “فضا اولویت اصلی و زمینه استراتژیکی برای ماست. با استفاده از فضا می‌توانیم به جامعه خود کمک کرده و از آن در زمینه‌هایی گوناگون مانند امنیت سایبری، مسیریابی، مبارزه دربرابر تغییرات آب و هوایی و یا زیرنظر گرفتن رویدادهای طبیعی مانند خشکسالی و آتش‌سوزی، محافظت کنیم.”

وزیر علوم و تحقیقات اسپانیا، برای این آژانس جدید بودجه‌ اولیه‌ای به مبلغ 700 میلیون یورو در سال 2023 اختصاص داده است. وزیر همچنین مبلغ 45 میلیون یورو بودجه برای توسعه پروژه پرتابگر داخلی درنظر گرفته است.

درحال حاضر، اولین کاندید دریافت این بودجه کمپانی PLD Space است. این استارتاپ اسپانیایی که در سال 2011 تاسیس شده، یک پرتابگر کوچک به نام Miura 1 توسعه داده است که قرار است در ماه جاری به مراحل بهره‌برداری و پرتاب برسد.

اسپانیا حضور پررنگی در صنعت هوافضا دارد. این کشور یکی از اعضای بنیان‌گذار آژانس فضایی اروپا (ESA) است و تکتولوژی فضایی آن اکوسیستم رو‌به‌رشدی دارد.

راه‌اندازی آژانس فضایی اسپانیا بدون شک برای استارتاپ‌های مرتبط و صنعت تکنوبوژی فضایی کشور، پر رونق خواهد بود. و باعث می‌شود اروپا بتواند با قوای بیشتری با آمریکا، روسیه و چین در زمینه هوافضا به رقابت بپردازد.

 

منبع: thenextweb

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array