به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به گفته اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، توقف موقتی 6 ماهه توسعه هوش مصنوعی درنهایت به نفع چین خواهد بود و بهتر است به‌جای گرفتن همچین تصمیمی، برای تدوین مقررات سختگیرانه‌تری آماده شویم.

همین 10 روز پیش بود که ایلان ماسک، استیو وزنیاک و دیگر فعالان حوزه تکنولوژی در نامه سرگشاده‌ای خواستار توقف توسعه هوش مصنوعی‌های پیشرفته‌تر از GPT4 شدند. بنا بر گفته‌های این افراد، آنها معتقدند که سرعت رشد هوش مصنوعی منجر به ایجاد “خطراتی عمیق برای جامعه و بشریت” خواهد شد. برای مطالعه این نامه به این مقاله مراجعه کنید.

مدیرعامل سابق گوگل در یکی از مصاحبه‌هایش اعلام کرد که خود او نیز نگران سرعت بالای توسعه و پیشرفت این هوش مصنوعی‌ها است و نباید این نگرانی‌ها را دست‌کم گرفت.

او گفت: “به نظر من اوضاع وخیم‌تر از آنی است که مردم فکر می‌کنند. هیچ‌چیزی به اندازه مدل‌های زبانی‌ای که روز‌به‌روز بیشتر پیشرفت‌ می‌کنند و رفتارهایی دارند که ما قادر به درک آنها نیستیم، خطرناک نیست.”

در این چند ماه اخیر، استفاده از هوش مصنوعی در موارد مختلف بسیار فراگیر شده‌است. هوش مصنوعی‌هایی مانند ChatGPT ساخته کمپانی OpenAI، هوش مصنوعی Bard محصول کمپانی اپل و موتور جستجوی Bing برمبنای هوش مصنوعی محصول کمپانی مایکروسافت. علاوه بر این مدل‌های زبانی، از دو هوش مصنوعی محبوب که صرفاً بر تولید خروجی‌های تصویری متمرکز هستند، یعنی DALL-E و Midjourney نیز می‌توان نام برد.

مردم از هوش مصنوعی زایا هم برای رفع نیازهای شخصی و هم در محیط کار استفاده می‌کنند. از موارد استفاده این هوش مصنوعی‌ها می‌توان به نوشتن متون طولانی، طراحی دستور غذایی، خلاصه‌نویسی ایمیل‌ها، انتشار مقالات، رزومه نویسی و معرفی نامه اشاره کرد.
علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و انتقال مطالب به‌صورت دقیق، به گفته بیل گیتس هوش مصنوعی می‌تواند در دگرگونی سیستم درمانی و آموزشی نیز مفید باشد.

برای مطالعه متن کامل یادداشت بیل گیتس به این مطلب مراجعه کنید.

 

هوش مصنوعی

 

افزایش نگرانی‌ها درباره کاربرد اشتباه هوش مصنوعی

اما پس از بروز شواهدی درباره اینکه این هوش مصنوعی قادر به سرقت ادبی، بحث با کاربران، بی‌طرف نبودن و حتی ایجاد ادعاهای ساختگی است، نگرانی‌ها شدت گرفت.

از نمونه‌های این استفاده‌های نادرست می‌توان به ایجاد تصاویر دیپ‌فیک و جعلی بازداشت شدن رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ، استفاده یک کلاهبردار برای فریب دادن یک خبرنگار با استفاده از متن و عکس تولید شده توسط هوش مصنوعی، و توصیه‌های ChatGPT برای نحوه قتل افراد اشاره کرد!

از میان افرادی که نامه سرگشاده معروف برای توقف توسعه هوش مصنوعی را امضا کردند، می‌توان به ایلان ماسک، مادیرعامل تسلا و توییتر و همچنین استیو وزنیاک، هم‌بنیان‌گذار کمپانی اپل نام برد.

اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل در ادامه مصاحبه‌اش گفت: “سوال این است که پاسخ درست چیست. من شخصاً با توقف 6 ماهه توسعه هوش مصنوعی موافق نیستم، زیرا همچنی اقدامی در نهایت به نفع چین خواهد بود.”

او ادامه داد: “به جای توقف موقتی، مسئولین و رهبران باید هرچه‌ زودتر دور هم جمع شده و درباره شیوه‌های محافظتی مناسب گفتگو کنند. توسعه‌دهندگان نیز باید در انتشار هوش مصنوعی، فاکتورهای تعدیل‌کننده‌ای لحاظ کنند تا از اثر منفی آن بکاهند.”

اشمیت گفت اگر صنعت تکنولوژی هرچه زودتر اقدامات امنیتی مناسب را فراهم نکنند، سیاستمداران چاره‌ای جز دخالت نخواهند داشت.
او ادامه داد: “به نظر من دولت امروز پاسخ درخوری برای این اتفاقات نخواهد داشت. چون افراد کمی هستند که از نحوه کار و چگونگی این تکنولوژی‌ها مطلع باشند. بنابراین، من موافق این هستم که کار محافظت و تامین امنیت را به خود صنعت تکنولوژی بسپاریم. در این مورد امکان عجله کردن نیست، مگر اینکه از آگاهی و علم کافی برخوردار باشیم.”

منبع: businessinsider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array