به گزارش ایران دکونومی، در حال حاضر در بازار مسکن تهران فایل هایی تحت عنوان آپارتمان کلید نخورده خام و ناقص، به چشم می‌خورد.این فایل ها بیشتر در مناطق پایین‌شهر و مناطق متوسط تهران مشاهده می‌شود.

خام‌فروشی مسکن در تهران، به‌تازگی باب شده که علت بکاربردن این واژه‌ها به منافع مالی فروشنده در نیمه‌تمام گذاشتن عملیات تکمیلی واحد مسکونی و فروش آن در حالت نیمه‌کاره مربوط می‌شود.

 دلیل اصلی رواج خرید و فروش مسکن خام نبود نقدینگی در دست مشتری و بی پولی سازندگان برای ادامه ساخت و ساز‌ها است.

اختلاف‌قیمت این آپارتمان ها با مشابه تکمیل‌شده، رقم قابل توجهی است. این اختلاف از ۱۰۰میلیون تا ۷۰۰میلیون تومان بنا به منطقه است. 

به دنبال تورم در بازار مسکن و کاهش تعداد معاملات و رکود در این بازار، معامله ناقص فروشی آپارتمان‌‌های کلید نخورده در بازار مسکن شهر تهران رواج یافته است.

چرا خرید و فروش آپارتمان های کلید نخورده ناقص در تهران افزایش یافته یافته است؟

در وهله اول بررسی قیمت آپارتمان های خام‌ و نوساز و کلیدنخورده نشان می‌دهد که چون این واحدها فاقد تجهیزات داخلی هستند. و بدون کابینت، سینک ظرفشویی و دستشویی، شیرآلات، در برخی موارد درب‌‌های داخل واحد (درب اتاق و سرویس‌‌ها) و… هستند. قیمت پیشنهادی برای فروش این واحدها بین 100 تا 500 میلیون تومان، کمتر از واحد های نوساز تکمیل و برخوردار است.

و در شرایطی که بازار معاملات مسکن در رکود سنگین قرار دارد و قدرت خرید در این بازار کم است همین اختلاف قیمت 100 تا 500 میلیون تومانی، خرید و فروش راحت‌‌تر را برای آپارتمان‌‌های نوساز خام در مقابل فروش واحدهای مسکونی تکمیل ایجاد می‌کند.

و البته این فایل ها بیشتر در مناطق  ارزان‌‌تر شهر تهران و محلات جنوبی‌‌تر خرید و فروش می‌شوند چرا که جذاب‌‌سازی قیمتی برای تقاضا را ایجاد کند. در حالیکه این فایل ها در مناطق متوسط و بالای شهر تهران جذابیتی برای خریدار ندارند چرا که این کسر قیمت نسبت کمی از کل قیمت را شامل می‌شود.

علا دیگر رواج این معاملات از سوی سازندگان مربوط به چشم‌‌انداز آنها از آینده پیش‌‌روی بازار است.چرا که برخی از آنان معتقدند که«ریسک تداوم رکود سنگین معاملات مسکن» در ماه‌‌های آینده بالا تر می‌رود و حتی برخی از آنها افزایش عمق رکود خبر می‌دهند.همچنین به واسطه بالا بودن ریسک کاهش تقاضا و افت تعداد معاملات (افزایش عمق رکود)، ریسک ادامه روند کاهشی قیمت‌ها، سرمایه گذاران تلاش می‌کنند تا با این روش جدید، خریدار را برای ورود به بازار و انجام معامله ترغیب کنند.

با این روش، فروشنده، ناچار به اعمال تخفیف کمتری در زمان فروش شده و می‌تواند تا حدی حاشیه سود مورد انتظار خود را از فروش آپارتمان حفظ کند.

 گروهی از سازنده‌‌ها نیز برای تامین مالی پروژه‌‌های جدید خود در شرایط رکود معاملات به خام‌فروشی آپارتمان‌‌های نوساز روی آورده‌‌اند تا بتوانند این واحدها را به فروش برسانند و منابع مالی موردنیاز برای پروژه‌‌های جدید را از این روش تامین کنند.

و به جای آنکه منابع خود را صرف تکمیل واحدهای تازه‌‌ساز از بابت خرید تجهیزات داخلی واحد کنند، این هزینه را برای ساخت پروژه جدید اختصاص دهند و از سوی دیگر، احتمال فروش واحد تازه‌‌ساز را به دلیل عرضه واحد به صورت خام و با قیمت کمتر از واحد تکمیل، را افزایش دهند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array