به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت‌های حمل و نقل آسیا به اروپا دو برابر شده است زیرا غول‌های لجستیک مجبور به تغییر مسیر محموله‌ها شده‌اند.

برای ممانعت از حملات شبه نظامیان حوثی مستقر در یمن، کشتی‌های تجاری طی چند هفته گذشته بیش از 200 میلیارد دلار کالا را از مسیر مهم تجاری خاورمیانه منحرف کرده‌اند؛ این مسیر از طریق کانال سوئز، دریای مدیترانه را به اقیانوس هند وصل می‌کند. غول‌های کشتیرانی مجبور به انتقال کشتی‌ها از طریق دماغه «امید نیک» آفریقای جنوبی شده و به این ترتیب نرخ حمل‌ونقل کانتینری در حال افزایش است.

طبق آمارهای ارائه شده توسط بازار بین‌المللی کشتیرانی Freightos، نرخ‌های آسیا به اروپای شمالی در این هفته بیش از دو برابر شده و به بیش از 4000 دلار در هر کانتینر 40 فوتی رسیده است؛ در حالی که قیمت‌های حمل‌ونقل آسیا به مدیترانه به 5175 دلار رسیده است. در این میان، برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل نرخ‌های بالاتر از 6000 دلار به ازای هر کانتینر 40 فوتی را برای محموله‌های مدیترانه‌ای اعلام کرده‌اند.

به گفته کارشناسان صنعت، در این میان حدود 20 درصد از ظرفیت کشتی‌ها به دلیل افت گسترده سفارشات تولید استفاده نمی‌شود. از سوی دیگر، سفرهای طولانی مدت تا 20 روز بیشتر طول می‌کشد و منجر به کمبود کشتی‌های کانتینری می‌گردد.

بحران دریای سرخ هزینه‌های حمل و نقل، تاخیر در ارسال کالاها و نگرانی‌های تورم را افزایش می‌دهد. طولانی‌تر شدن زمان سفر همچنین می‌تواند ورود کالاهای بهاری را که به‌طور سنتی قبل از سال نو چینی (فوریه) ارسال می‌شوند (زمانی که کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند و کارمندان به تعطیلات می‌روند) به تاخیر بیندازد. به گفته مدیران حمل و نقل، کانتینرهایی که قرار بود در ماه دسامبر به ساحل شرقی برسند، با تاخیر در ماه ژانویه وارد بنادر می‌شوند. اقلام شامل لباس بهار و تابستان، لوازم استخر، محصولات عید پاک، مبلمان پاسیو و محصولات خانه و باغ است.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array