به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، گفته شده است که ناشران دو صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF)  به تازگی کارمزدهایی را که قرار است در صورت تایید درخواست خود توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، از کاربران دریافت کنند را تعیین کرده‌اند. طبق گزارش جدید مجله فورچون که با استناد به پرونده دادگاه 29 دسامبر (8 دی) به عنوان منبع اطلاعات نوشته شده است، کمپانی فیدلیتی اینوستمنتس (Fidelity Investments) از هولدرهای صندوق بیت کوین تراست وایز اوریجین (Wise Origin Bitcoin Trust) سالانه 0.39 درصد و کمپانی گلکسی اینوسکو (Galaxy/Invesco) سالانه 0.59 درصد برای صندوق BTCO خود به عنوان کارمزد دریافت خواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده است، قرار است گلکسی اینوسکو برای شش ماه اول فعالیت صندوق خود، کلیه کارمزدها را لغو کند.

این گزارش ادعا می‌کند که جین استریت کپیتال ( Jane Street Capital) به عنوان «شرکت‌کننده مجاز» برای ETF بیت‌کوین فیدلیتی، ویزدم تری و والکری معرفی شده است، به این معنی که جین استریت کپیتال مجاز خواهد بود اختلاف قیمت بین سهام این صندوق‌ها و ارزش اصلی بیت‌کوین را آربیتراژ کند. شرکت سرمایه‌گذاری والکری (Valkyrie) از Cantor Fitzgerald به عنوان دومین شرکت کننده مجاز خود نام برده است، در حالی که گلکسی اینوسکو و بلک‌راک (BlackRock) هر دو جی پی مورگان و ویرچو (Virtu) را به عنوان شرکت کنندگان مجاز خود معرفی کرده‌اند.

کارمزد در ETFهای بیت کوین

سازوکار ETFهای بیت کوین به چه صورت خواهد بود؟

ETFها از یک مدل «نقدی» برای ساخت و بازخرید استفاده می‌کنند، به این معنی که شرکت کنندگان مجاز، به طور مستقیم نمی‌توانند بیت کوین (BTC) را خریداری کرده و آن را به صندوق‌ها واریز کنند. بلکه در عوض، معادل نقدی آن ارزش میزان بیت کوینی که قصد سپرده‌گذاری دارند را به صندوق واریز می‌کنند، سپس این مبلغ توسط صندوق برای خرید بیت کوین (BTC) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این گزارش آمده است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده شرکت‌ها را برای پذیرش این سیاست تحت فشار قرار داده است، چرا که ادعا می‌کند نمی‌خواهد به دلالان اجازه دهد مدیریت بیت کوین را به دست بگیرند.

علاقمندان به بیت کوین سال‌ها منتظر بودند تا یک ETF برای معاملات اسپات این رمزارز در ایالات متحده تایید شود، زیرا برخی معتقدند با این کار سرمایه‌گذاران جدیدی به بازار بیت کوین وارد شده و همین افزایش تقاضا به نوعی منجر به افزایش قیمت آن می‌شود.

با وجود اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در گذشته بارها ETFهای اسپات بیت کوین را رد کرده است، اما به نظر می‌رسد این روند در ماه آگوست یعنی زمانی که گری اسکیل (Grayscale) در یک دعوی قضایی علیه آژانس پیروز شد، تغییر کرد. در این استیناف ایالات متحده حکمی صادر شد مبنی بر اینکه SEC به طور خودسرانه درخواست گری اسکیل برای راه‌اندازی ETF بیت کوین را رد کرده است و باید در تصمیم خود تجدید نظر کند.

از آن زمان، چندین درخواست جدید برای ETFهای بیت کوین ثبت شده است که از آن جمله می‌توان به فیدلیتی، ویزدم تری، گلکسی و غیره اشاره کرد. لازم به ذکر است که کمیسیون هنوز هیچ اعلامیه رسمی در مورد تایید ETF بیت کوین صادر نکرده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array