به گزارش ایران دکونومی، تعداد شرکت‌های پرداخت یار دارای مجوز و لیست‌شده بر سایت شاپرک به ۱۴ شرکت کاهش یافته درحالی‌که در دوره‌ای تقریباً ۱۸۰ شرکت به عنوان شرکت‌های پرداخت یار شناسایی‌ شده از سوی شاپرک روی سایت این شرکت قرار داشتند.

قابل ذکر است که حدود ۹۸ درصد بازار در اختیار ۲۰ پرداخت یار اصلی بود که در حال حاضر اسامی آن‌ها بر سایت شاپرک به چشم نمی‌خورد.

پس از الزام شرکت‌های پرداخت یار به دریافت مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها، تفاهم‌نامه‌ای میان شاپرک و متقاضیان ارائه خدمات پرداختیاری بسته می‌شد، شکل مجوز به خود گرفت و دیگر متقاضیان دریافت مجوز و همچنین متقاضیان تمدید مجوز ناگریز به دریافت مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها شدند؛ هرچند در نهایت بانک مرکزی باید مجوز آنها را تایید کرده و به درگاه ملی مجوزها اعلام کند.

تا به امروز به دلایل مختلف مجوز بسیاری از پرداخت یارها تمدید نشده و بانک مرکزی هنوز زمان مشخصی برای تمدید مجوزهای آنها اعلام نکرده است.

اولین تفاهم‌نامه‌های پرداخت یاری شهریورماه ۱۳۹۸ میان پنج شرکت پرداخت یار و شاپرک به امضا رسید و از آن تاریخ تا آذرماه ۱۳۹۹ به صورت قطعی ۸۶ شرکت با شاپرک تفاهم‌نامه پرداخت یاری امضا کرده بودند و تعداد این شرکت‌ها در طی سال‌ها به حدود ۱۸۰ شرکت نیز رسیده بود.

در حال حاضر اما، تعداد شرکت‌های پرداخت یا PSPهایی که نام‌شان روی سایت شاپرک قرار گرفته تقریباً با تعداد شرکت‌های پرداخت یار برابر است. هم‌اکنون ۱۲ شرکت PSP مجوز فعالیت دارند و تعداد شرکت‌های پرداخت یار نیز به ۱۴ شرکت رسیده است.

آنطور که به نظر می‌رسید، اوایل به دلیل مشکل سیستمی درگاه ملی مجوزها، تمدید مجوز پرداختیار ها ناممکن بود، اما با وجود برطرف شدن برخی از آن مشکلات هنوز نام شرکت‌های پرداخت یاری به لیست شرکت‌های دارای مجوز بازنگشته است. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد تمدید پروانه پرداخت یاری مشکل‌تر از دریافت مجوز آن از ابتدا باشد.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array