به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «بلومبرگ»، معاملات آتی گاز طبیعی اروپا در بحبوحه تشدید جنگ در غزه و با در نظر گرفتن خطر گسترش آن به یک درگیری گسترده‌تر، افزایش یافت. این تحول بر حساسیت بازارهای انرژی نسبت به تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه تاکید دارد.

معاملات آتی گاز طبیعی اروپا در واکنش به تشدید درگیری در غزه با پتانسیل پیامدهای منطقه‌ای گسترده‌تر افزایش یافت. قراردادهای بنچمارک هلند در اوایل جلسه معاملاتی روز گذشته (چهارشنبه 6 دی) شاهد افزایش قابل توجه 6 درصدی بود که ناشی از حملات آمریکا به اهداف عراق و حملات جدید شبه نظامیان در دریای سرخ بود.

از سوی دیگر تغییر مسیر کشتی‌ها و تغییر مسیر محموله‌های LNG نیز نگرانی‌ فزاینده‌ای را در مورد تهدیدات بالقوه مسیرهای ترانزیت صادرات انرژی ایجاد کرده است. اگرچه اروپا قیمت گاز نسبتاً ثابتی را تجربه کرده است، بازار همچنان محتاط است زیرا تنش‌های ژئوپلیتیکی و خطرات ترانزیت دریای سرخ، ریسک صعودی بالقوه‌ای را برای سال 2024 ایجاد می‌کند.

با وجود نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، انتظار می‌رود شرایط آب و هوایی در بیشتر اروپا تا اوایل ژانویه ملایم و معتدل بماند و در نتیجه تقاضا برای گاز گرمایشی کاهش یابد. برخی کشورها از جمله آلمان، اتریش، بلژیک و دانمارک از این دوره برای تکمیل موجودی سوخت در کریسمس استفاده کرده‌اند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array