به گزارش ایران دکونومی،در حال حاضر هیچ نوع مالیات جدیدی در حوزه طلا وضع نشده و همانند گذشته مطابق اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ اصل طلا معاف از مالیات بر ارزش افزوده است. صرفا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر اجرت و سود فعالیت طلافروشان وضع خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی از اول دی ماه ۱۴۰۲ همه مشاغل را موظف به اتصال به سامانه مودیان کرده است تا بر اساس این سامانه هرگونه خرید و فروش ثبت و با ایجاد شفافیت، مالیات ستانی عادلانه انجام شود.

این اقدام بر مبنای قانون سال ۱۳۹۸ مصوب مجلس است و اصلاحات بعدی آن انجام شد.

طبق این قانون طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین بر اساس جزء ۴ بند «ب» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ مکلف هستند که از اول دی ۱۴۰۲ به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند و صورتحساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند و این امر در راستای الزام قانون تسهیل کسب و کارها است و قرار نیست مالیات جدیدی از طلافروشان اخذ شود.

با اعلام این خبر، شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است مالیات طلا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند؛ و از خریداران طلا 25 درصد مالیات اخذ شود. در حالی تا پیش از این نیز تمامی مشاغل مشمول مالیات سود عملکرد به میزان ۱۵ تا ۲۵ درصد بودند و صرفا به صنف طلافروشان مربوط نمی‌شد و البته موضوع جدیدی نیست.

سید محمدهادی سبحانیان ـ رئیس سازمان امور مالیاتی -درباره انتشار این شایعه گفت: در حال حاضر مالیات طلا مثل سایر مشاغل و اصناف از سود عملکرد فعالیت طلافروشان اخذ می شود. بدین صورت که پس از کسر هزینه‌ها از درآمدی که دارند و پس از کسر معافیت مالیاتی پایه، مشمول مالیات بر عملکرد می‌شوند.

سبحانیان همچنین گفت: این قانون هیچ پایه مالیاتی جدیدی نیست و الزامی وجود ندارد که مصرف کننده بابت خرید کالا یا خدمات، کد ملی خود را به فروشنده ارایه دهد بلکه این قانون صرفا بستری برای محاسبه سیستمی مالیات است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array