به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی؛ موقعیتی را تصور کنید که سنسورهای دستگاه‌های هوشمند اطراف ما، درک و آگاهی بیشتری نسبت به حرکات بدن ما داشتند و در نتیجه همراهان بهتری برای ما می‌شدند.

تصور کنید که کامپیوتر شما تصمیم می‌گرفت صدای مربوط به نوتیفیکیشن‌های پرتکرار روزانه را به گوشتان نرساند؛ صرفاً به‌خاطر اینکه پشت میز کار خود ننشسته‌اید. یا تصور کنید پخش سریالی که درحال تماشای آن هستید به‌صورت خودکار متوقف شده و هنگامی که مجدداً روی مبل نشستید از سرگرفته شود. در چنین سناریویی، سنسورهای هوشمند اطراف ما به دوستانی بسیار بهتر و آگاه‌تر تبدیل می‌شدند.

سنسور هوشمند

با اینکه این ایده بسیار “بلندپروازانه” و “آینده‌نگرانه” به‌نظر می‌رسد؛ اما محققین کمپانی گوگل توانسته‌اند با موفقیت به چنین دستاوردی دست یابند. ممکن است تصور اینکه برای رسیدن به چنین هدفی “روزانه باید دائما تحت‌نظر دوربین‌ها باشیم” کمی آزاردهنده و حتی ترسناک باشد؛ اما جالب اینجاست که سنسورهای مذکور برای عملکرد خود هیچ نیازی به دوربین ندارند.


این سنسورها به‌جای دوربین، از رادار استفاده می‌کنند. رادارهایی که با حس کردن حرکات، توانایی تشخیص و درک نیازها و یا اهداف ما را خواهند داشت. این سنسور با انتشار امواج الکترومغناطیسی به اشیاء موجود در محیطِ پرتو منعکس‌کننده اطلاعات به آنتن خود کار می‌کند.

ابعاد این سنسور حرکتی تعاملی تنها 8 میلی‌متر در 10 میلی‌متر است و می‌توان در آن در کوچکترین گجت‌های پوشیدنی هم استفاده کرد.

با عملکرد سنسور Soli آشنا شوید

پروژه “Soli” نتیجه تحقیقات و زحمات تیم تحقیقاتی ATAP می‌باشد. سنسورهای Soli می‌توانند بدون نیاز به دوربین (برای مشاهده حرکات بدن)، تمام حرکات بدن کاربر را تشخیص داده و براساس آن عمل کند.

همانطور که در ویدیوی بالا مشاهده می‌کنید، تراشه کوچکی که در تصویر دیده می‌شود می‌تواند طرز فکر ما درباره نحوه کار سنسورهای حرکتی و “تشخیص حرکات بدن” را به‌کلی تغییر دهد.

سنسور Soli، یک سنسور حرکتی تعاملی است که به‌کمک یک رادار مینیاتوری کار می‌کند. همانطور که در ویدیو مشخص است؛ طرز کار این سنسور تماماً براساس حرکات انگشت‌ها و به‌صورت “مجازی” (بدون اتصال مستقیم و بدون دوربین) انجام می‌شود.
تعاملات مجازی با سنسور حرکتی Soli شامل حرکات مخصوصی برای انتخاب کردن یک دکمه (Button)، گردش (Dial) و جابه‌جایی (Slide) و به کمک انگشتان شست و اشاره هستند.

پروژه سنسورهای حرکتی هوشمند Soli، جزئی از تلاش‌های تیم توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته (ATAP) کمپانی بزرگ گوگل می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود در آینده از این تکنولوژی برای بهبود تجربه کاربری گوشی‌های هوشمند، گجت‌های هوشمند پوشیدنی و حتی دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء استفاده شود.

منبع: Wired

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array