به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی تسلا در تأمین باتری‌های لیتیوم یونی و فولاد ضدزنگ بدنه‌ی خودروی پیکاب سایبرتراک به مشکلات جدی برخورده است.

ایلان ماسک حدود یک ماه پیش در یک رویداد اختصاصی از این خودروی انقلابی رونمایی کرده بود. در این رویداد ویژه و کوتاه که در شهر آستین ایالت تگزاس برگزار شده بود، بالاخره اولین نسل از خودروهای سایبرتراک پس از مدت‌ها انتظار به مشتریان تحویل داده شد.

به گفته ایلان ماسک، مؤسس و مدیرعامل کمپانی تسلا، ساخت نمونه‌های اولیه (prototype) محصولات معمولاً نسبت به روند تولید انبوه آنها بسیار آسان‌تر است و در این مورد، باتری‌های لیتیومی خودروی سایبرتراک به معضل اصلی این کارخانه تبدیل شده است.

براساس سخنان ایلان ماسک در جلسه گزارش مالی کمپانی تسلا در ماه اکتبر (دو ماه پیش)، استقبال از سایبرتراک بی‌نظیر بوده است و بیش از 1 میلیون نفر از مشتریان حدود 100 دلار به‌عنوان پیش‌پرداخت (قابل‌بازگشت) برای خرید این خودروی جدید پرداخت کرده‌اند.
به گفته این کمپانی، قرار است تا پایان سال 2025 سالانه 250 هزار دستگاه سایبرتراک تولید شود، اما روند تولید انبوه این خودرو بسیار دشوار خواهد بود.

سایبرتراک

ظرفیت کم تولید کارخانه‌های تسلا

درحال حاضر کارخانه تسلا فاصله بسیار زیادی تا دسترسی به این اهداف بلندپروازانه دارد. یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین موانع تأمین باتری لیتیوم یونی سایبرتراک می‌باشد. کمپانی تسلا برای تولید انبوه خودروهای سایبرتراک نیازمند باتری‌های لیتیوم یونی 4680 می‌باشد. به ازای هر سایبرتراک تقریباً 1360 باتری موردنیاز است.

ظرفیت تولید باتری‌های لیتیومی گیگافکتوری تسلا (واقع در تگزاس) در حال حاضر تنها برای 24 هزار دستگاه سایبرتراک در سال (یک‌دهم هدف ذکر شده در بالا) کفایت می‌کند!

به گفته منابع آگاه و ناشناسی که در این مورد با خبرگزاری رویترز صحبت کرده‌اند؛ این کمپانی برای افزایش سرعت تولید انبوه باتری‌های لیتیومی 4680 و در نتیجه رسیدن به هدف “250 هزار سایبرتراک در سال 2025″، نیازمند آزمایش یک تکنولوژی جدید است.
در این تکنولوژی، تسلا سلول‌هایی را تولید خواهد کرد که به الکترودهای پوشش خشک متکی هستند و روند تولید را به‌شدت سرعت خواهند بخشید. بهره‌گیری از آنُدها و کاتدهای پوشش خشک باتری روش اثبات‌شده‌ای برای ساخت دستگاه‌های ذخیره‌ی انرژی کوچک هستند و نسبت به روش‌های دیگر نیز بسیار سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

به گفته این منابع، کارخانه ایلان ماسک هنوز موفق نشده این متد را در سطح صنعتی با موفقیت به اجرا برساند. به‌نظر می‌رسد این روش اصلاً دردسرساز نباشد، اما از آنجایی که هزنیه تولید این باتری‌ها بسیار بالاست؛ تسلا برای اعمال بی‌نقص این متد ابتدا باید تمام مراحل را به‌درستی انجام دهد.

با توجه به اینکه هر دستگاه خودروی سایبرتراک نیازمند 1360 عدد باتری لیتیومی است؛ تسلا برای رسیدن به هدف “عرضه 250 هزار سایبرتراک در سال 2025” باید ظرفیت تولید کارخانه‌های خود را به سالانه 340 میلیون عدد یا روزانه بیش از 1 میلیون باتری برساند!

البته باتری‌های لیتیومی گران‌قیمت تنها مشکل پیش‌روی این کارخانه خودروسازی نیستند. یکی دیگر از معضلات این شرکت خم کردن ورق‌های فولاد ضدزنگ برای استفاده در بدنه سایبرتراک است. این روند کلیدی نیز چالش‌های بسیاری را در پروسه تولید انبوه سایبرتراک ایجاد کرده است.

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array