به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، SpaceX، استارتاپ هوافضای تحت‌مدیریت ایلان ماسک به‌زودی اولین آزمایشات پرتاب ماهواره‌های استارلینک به‌منظور ارائه اینترنت ماهواره‌ای را آغاز خواهد کرد.

براساس اخبار به‌دست‌آمده اخیر، کمپانی SpaceX درحال آماده‌سازی مقدمات پرتاب اولین ماهواره‌های استارلینک مجهز به سرویس Direct-to-Cell می‌باشد. سرویس Direct-to-Cell قرار است به‌زودی اینترنت ماهواره‌ای را به گوشی‌های عادی ارائه دهد. هدف از پرتاب این ماهواره‌ها، آزمایش قابلیت اینترنت ماهواره‌ای در جوّ کره‌زمین و فراتر از محدوده مجاز برج‌های مخابراتی است.

جمعه هفته آینده (29 دسامبر، 8 دی 1402) قرار است جمعاً 21 عدد ماهواره به‌وسیله راکت فالکون 9 از پایگاه فضایی Vandenberg Space Force واقع در کالیفرنیا، به جوّ زمین پرتاب شوند. ماهواره‌های مخصوص سرویس اینترنت ماهواره‌ای Direct-to-Cell نیز در این عملیات به فضا پرتاب خواهند شد.

به گفته کمپانی SpaceX، در این محموله 21 عددی، تعداد 6 ماهواره با شبکه پهن‌باند سلولار مبتنی بر فضا وجود دارد که قرار است با امکان‌پذیر کردن پوشش پیام‌رسانی، تماس و وبگردی برای اپراتورهای مختلف در سراسر جهان، دسترسی به این سرویس‌ها را برای کاربران فراهم کند.

البته شایان ذکر است که حدود یک ماه پیش دومین پرتاب آزمایشی موشک استارشیپ باز هم با شکست مواجه شده بود. استارشیپ که عنوان “قدرتمندترین موشک ساخت بشر” را به خود اختصاص داده است؛ متاسفانه دقایقی پس از پرتاب در میانه آسمان منفجر شد. اما قبل از انفجار، تیم کمپانی SpaceX موفق به جمع‌آوری داده‌های ارزشمندی شده بودند.

استارلینک

جهان در یک قدمی دستیابی به اینترنت ماهواره‌ای

براساس گزارش‌های قبلی وبسایت Spaceflight Now، ماهواره‌های سرویس Direct-to-Cell در ابتدا قرار بود با نسل بعدی و جدیدترِ ماهواره‌های استارلینک به فضا پرتاب شوند. اما از آنجایی‌که این ماهواره‌ها برای ارسال توسط راکت فالکون 9 بیش از اندازه بزرگ هستند؛ این عملیات عملاً ناممکن است. استارتاپ SpaceX تصمیم گرفته تا نسل بعدی ماهواره‌های استارلینک را به‌کمک موشک استارشیپ به فضا پرتاب کند و عملیات پیش‌رو را با راکت فالکون 9 انجام دهد.

استارتاپ هوافضای SpaceX موفق شده بود هفته گذشته مجوزهای لازم برای شروع آزمایشات اینترنت ماهواره‌ای و سرویس Direct-to-Cell خود را از کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا (FCC) دریافت کند. این مجوز که برای 6 ماه آینده اعتبار دارد؛ به استارتاپ ایلان ماسک اجازه می‌دهد تا 840 ماهواره و 2000 دستگاه آزمایشی را در اختیار داشته باشد.

براساس اخبار پیشین وبسایت ایران‌دکونومی، سرویس اینترنت ماهواره‌ای Direct-to-Cell از سال آینده میلادی (2024) امکان ارسال پیام‌های متنی را به گوشی‌های عادی ارائه خواهد داد. شایان ذکر است که برای دسترسی به خدمات این سرویس هیچ نیازی به اعمال تغییرات در گوشی خود و یا استفاده از اپلیکیشن مخصوصی نخواهید داشت. همچنین در سال 2025 نیز اینترنت ماهواره‌ای در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

فالکون 9
تصویری از پرتاب موشک فالکون 9

برمنبای اطلاعات منتشرشده در صفحه تازه‌تأسیس مربوط به سرویس Direct-to-Cell، امکانات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سال 2024 محدود به ارسال پیام‌های متنی خواهد بود و سپس در سال 2025 این امکانات به سرویس صوتی، دیتا و حتی پشتیبانی از اینترنت اشیاء (IoT) نیز گسترش خواهد یافت!

البته کمپانی SpaceX تنها شرکتی نیست که قصد ارائه اینترنت ماهواره‌ای به کاربران را دارد. شرکت AST SpaceMobile نیز قصد دارد گوشی‌های معمولی کاربران را به سرویس اینترنت ماهواره‌ای مجهز کند. در نتیجه این اقدامات، به‌زودی و در سال آینده دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای بدون نیاز به هیچ‌گونه تجهیزات و یا اپلیکیشن خاصی برای کاربران امکان‌پذیر خواهد شد.

منبع: Gizmodo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array