به گزارش ایران دکونومی،  چک یک نوع ابزار پرداخت است که در سال های اخیر صرفاً به ابزار تعهد پرداخت و پرداخت بدهی تبدیل شده و ماهیت آن تغییر کرده است و همین امر موجب مقدار زیادی دعوای حقوقی و مالی بین افراد و کلاهبرداری و خسارت زدن به دیگران شده است.

حجم بالای چک‌های برگشتی در سال‌های اخیر، یکی از مشکلات مهم در نظام بانکی ایران بوده و اثرات اقتصادی قابل توجهی را در پی داشته است.

همین امر باعث شد تا دولت و مجلس شورای اسلامی، به فکر تغییر قانون چک بیافتند تا به وضعیت این چک‌های بی‌محل سر و سامان دهند. به همین منظور، قانون جدید چک از خرداد ماه سال 1400 آغاز کلید خورد.

قانون چک جدید باعث می‌شود که چک به جایگاه و کارکرد اصلی خودش یعنی ابزار پرداخت تبدیل شود.این قانون برای کاهش تعداد چک‌های برگشتی و دعوا‌های حقوقی ایجاد شده است و به این معنا نیست که دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده چک هیچ اختلافی با هم نداشته باشند.

افراد زیادی هستند که به‌خاطر چک برگشتی یا در زندان به سر می‌برند و یا اینکه ممنوع‌المعامله می‌شوند. در بسیاری از موارد هم کسانی که چک آن‌ها برگشت می‌خورد الزاماً قصد کلاهبرداری و یا عدم انجام تعهد ندارند و به دلیل مشکلات مالی و بازار دچار این مشکل می‌شوند.

طبق آمارها، قانون جدید چک توانسته به طور قابل توجهی، میزان چک‌های برگشتی را کاهش دهد. طوری که به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، پیش از اجرای قانون جدید، روزانه 10 نفر بابت صدور چک بلامحل راهی زندان می‌شدند که با اجرای این قانون 96 درصد از آمار زندانیان چک کاسته شده و حالا هر سه روز یک بار، یک نفر به این دلیل به زندان می‌رود.

حال طبق گفته‌های ابوالفضل ابوترابی، طراح قانون چک در مجلس گفت: بانک مرکزی قصد دارد تا با فراهم‌سازی  زیرساخت‌های نرم‌افزاری، قضاوت درباره چک‌های برگشتی در حوزه چک‌های الکترونیک را از طریق هوش مصنوعی انجام دهد.

استفاده از هوش مصنوعی در حوزه چک های برگشتی

زیرساخت‌های قانونی برای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه چک‌های برگشتی وجود دارد و پس از فراهم شدن زیرساخت‌های نرم‌افزاری، کار در این حوزه آغاز خواهد شد.

طراح قانون چک در خصوص صدور چک‌های برگشتی گفت: فرآیند پیچیده‌ای وجود ندارد و صدور احکامی مثل مسدودی حساب، توقیف اموال و صدور حکم جلب در زمان‌های مشخص در قانون پیشبینی شده و اجرای آن با استفاده از هوش مصنوعی امکان‌پذیر است.

افراد براساس اعتبار اجتماعی برای صدور چک رتبه بندی می‌شوند

طراح قانون جدید چک همچنین از رتبه‌بندی اعتبار اجتماعی مردم توسط سازمان رتبه بندی ایرانیان خبر داد. طوری که افراد بر اساس اعتبار اجتماعی‌شان مثل نداشتن پرونده قضایی، برای صدور چک الکترونیک در 15 رده از رنگ سفید برای بالاترین رتبه تا قرمز پررنگ به عنوان پایین‌‌ترین رتبه، طبقه‌بندی می‌شوند.

به این ترتیب زمانی که فردی بخواهد چکی را از شخصی قبول کند، می‌تواند رتبه آن فرد را در سیستم مشاهده کند که فرد مورد نظر برای صدور چک چه رتبه‌ای را از نظر اعتبار اجتماعی داراست.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array