به گزارش ایران دکونومی، بورس تهران دیروز (سه شنبه، 15 فروردین) توانست پس از 31 ماه، با رشدی معادل 1.4 درصد به مرز دو میلیون و 119 هزار واحدی برسد و رکورد بزند. سقف قبلی شاخص بورس مربوط به 20 مرداد سال 99 است. کارشناسان پیش تر بورس را به عنوان بازار پیشرو در سال 1402 معرفی کرده و مهمترین موانع رشد بازار سهام را سیاستگذاری داخلی و قیمت گذاری دستوری عنوان کرده بودند.

چرا با وجود رسیدن شاخص به سقف تاریخی هنوز پرتفوی بسیاری از سهامداران به اندازه شاخص رشد نکرده و حتی در محدوده زیان است؟

براساس اضهارات مظفری (کارشناس بازار سرمایه)، پیشران اصلی بازار سهام در سال 1402 تورم است، تورمی که از جنس هزینه ساخت بوده و در چنین شرایطی همه صنایع به صورت یکسان از تورم منتفع نخواهند شد و قادر به حفظ سود دلاری خود نیستند. بنابراین سرمایه‌گذاران باید با جدیت بیشتری سهام انتخاب کنند. چرا که بازار سهام امسال در هر مقطع گروه خاصی از نمادها را مورد توجه قرار خواهد داد و در این شرایط استراتژی فعال بازدهی بیشتری را نصیب سهامداران خواهد کرد.

عوامل رسیدن بورس به قله تاریخی

بورس

شاخص بورس تهران پس از یک دوره طولانی نوسان و فراز و فرود توانست سطح تاریخی 2 میلیون و 100 هزار واحدی را پس بگیرد. اما چه عوامل و محرک هایی سبب شدند بازار سهام پس از ماه ها این محدوده تاریخی را فتح کند؟

باید بگوییم مهمترین عاملی که باعث ترغیب خرید سهام در بورس شد، قیمت دلار در بازار غیر رسمی بود که تقاضا را بالا برد. بازارهای مواز خود را با قیمت دلار و تورم عمومی همگام کرده و بورس تنها بازاری بود که عقب ماندگی محسوسی نسبت به قیمت دلار و تورم سالانه داشت.

اسفند 1401 کارشناسان بارها اذعان نمودند که عملکرد سالانه بورس تهران در1401، دومین سال جاماندگی بورس از سایر بازارها را نشان می داد. به این ترتیب پیش بینی شد که بازار سهام در سال 1402 نسبت به سایر بازارهای موازی عملکرد بهتری خواهد داشت. گزارش بررسی عملکرد سالانه بورس تهران در 1401، عنوان شد که مهمترین محرک بازار سهام در سال 1402 نرخ دلار خواهد بود. زمانی که بورس در سال 99 از سقف 2 میلیون و 100 هزار واحدی عبور کرد،دلار در کانال 21 هزار تومان قرار داشت، در حالی که اکنون بازار با دلاری که در کانال 50 هزار تومان در حال نوسان است به این سطح رسیده است.

شاخص‌کل در سال‌۱۴۰۰ نتوانست از کانال 1 ‌میلیون و ۶۰۰‌هزار‌ عبور نماید. در اسفند ‌۱۴۰۱ بورس تهران سبز شد و شاهد کانال‌‌‌‌‌‌‌شکنی‌های متوالی شاخص‌کل بورس بودیم. شاخص‌ سرانجام سال‌۱۴۰۱ را در محدوده 1 ‌میلیون و ۹۶۰‌هزار‌واحد به پایان رسانید. روند شکل‌گرفته در اسفند سال گذشته تداوم یافت و نهایتاً شاخص‌ بورس روز گذشته و پس از ۳۱ ماه توتنست رکورد بزند. نکته قابل‌توجه در مقطع فعلی این است که این‌بار مدت زمان لازم برای دستیابی مجدد به یک قله تاریخی نسبت به آذر سال‌۹۶ زمان کمتری بود. در سالی که گذشت شاخص‌کل هم‌‌‌‌‌‌‌وزن و شاخص‌کل فرابورس نیز موفق شدند سقف‌های تاریخی خود را جا‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌جا کنند تا اکنون هر سه شاخص اصلی بازار سهام در تاریخی‌‌‌‌‌‌‌ترین مقادیر خود قرار داشته باشند.

چشم انداز آتی بورس

طبق اظهارات پویان مظفری (کارشناس بازار سرمایه)، درست است که بازار سهام به سقف تاریخی خود رسیده است اما عدم قطعیت هایی هم وجود دارد. این ابهامات ناشی از آن است که بازار برای ادامه مسیر صعودی به پیشران نیاز دارد که این کاتالیزور می تواند صنعت خودرو باشد. وی در ادامه به اهدف بورس در سال 1402 پرداخته و گفت، زمانی که نرخ بهره بانکی بالای 22 درصد است، فاصله p/e بازار سهام و نرخ بهره بدون ریسک حدود 4 واحد بوده و بر این اساس p/e بورس تهران باید افزایشی در حدود 3 تا 4 واحد داشته باشد. به این ترتیب در کنار شرایط اقتصاد کلان و تورم ساختاری ناشی از بودجه، احتمال رسیدن شاخص کل به عدد 3 میلیون واحدی افزایش می یابد.

نصیرزاده (تحلیلگر بازار سرمایه) بیان کرد، در حال حاضر بخشی از عقب‌ماندگی که نسبت به سایر بازارها داشتیم با شکست سقف تاریخی مقداری تعدیل‌ شده و بازار سرمایه نیز در مقطع فعلی و حداقل تا انتهای بهار ۱۴۰۲ قیمت‌ها را با سود برآوردی خود در سال ۱۴۰۲ می‌بیند و خود را با نرخ دلار حدود ۴۰هزار تومان تثبیت می‌کند. یعنی اگر P/ E TTM بازار در محدوده بین ۸ تا ۱۰ واحد باشد از نظر گذشته‌نگر شاید جذابیت زیاد بالا نباشد و حتی در شرکت‌های پتروشیمی و فولادی‌ها ما شاهد P/ Eهای دورقمی نیز هستیم.

اما چرا بازار در حال خرید این سهم‌هاست؟ چون قیمت فعلی خرید بازار با چشم‌انداز آتی و با سود سال ۱۴۰۲، با دلار ۴۰ هزار تومان و با فرض ثبات قیمت‌های جهانی انجام می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد P/ Eها تعدیل می‌شود و به محدوده ۴ تا ۶ واحد تنزل پیدا می‌کند.

نصیرزاده در خصوص آن دسته از سهامدارانی که در سال ۹۹ در بازار سرمایه ضرر کردند و با این وجود همچنان سهامداری کردند، گفت: این افراد همچنان باید سهام خود را نگه دارند، چون طی یک تا دو سال آینده بازار جهش‌های بزرگی خواهد داشت.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array